Krajský koordinátor logopedické péče

Kompetenční profil a pracovní náplň

A) kompetenční profil

V každém kraji zastávají pozici krajského koordinátora logopedů ve školství (dále jen koordinátor) 1–2 speciální pedagogové z SPC. Stanovení konkrétních pracovníků do těchto pozic je v kompetenci ředitelů SPC. Při výběru jsou zohledňovány jak potřeby zařízení, tak profesní a zájmová profilace pracovníka. Na úrovni kraje se určí konkrétní pracovníci vybrané SPC. Určení koordinátoři následně obdrží DPP, vystavenou NPI ČR.

Každý koordinátor je členem národní skupiny logopedů ve školství jakožto klíčové součásti celorepublikového systému, jejíž činnost koordinuje NPI ČR. V rámci krajské sítě reprezentuje oblast služeb, které dětem, žákům a studentům, jejich rodinám a pedagogům poskytují SPC, PPP, resp. ŠPZ.

Vzhledem k tomu, že v každém kraji působí 1–2 koordinátoři, je důležité, aby fungovali i jako tým. Některé z níže uvedených činností si v případě potřeby mohou mezi sebe rozdělit nebo je realizovat ve vzájemné spolupráci.

B) pracovní náplň

Mapování potřeb a koordinace služeb
  • Monitoruje potřeby kraje spojené s podporou logopedické péče ve školství, které jsou „zajišťovány“ prostřednictvím služeb poskytovaných ŠPZ.
  • Mapuje a koordinuje poradenské logopedické služby pro děti, žáky, jejich rodiny a pedagogy v územní působnosti kraje a usiluje o to, aby tato péče byla kvalitní.
  • V rámci klientely SPZ, PPP sleduje a mapuje výskyt dětí a žáků s NKS a jejich vzdělávací potřeby ve školách a školských zařízeních kraje.
  • Monitoruje potřeby odborných pracovníků PPP a SPC kraje ohledně DVPP, zaměřeného na oblast logopedické péče ve školství a podílí se na jeho zajišťování – doporučuje vhodné semináře, přednášky apod. (Zároveň rozvíjí i své vlastní odborné kompetence – průběžně se vzdělává, aktivně vyhledává nové poznatky a získává další praktické zkušenosti.)
  • Připravuje a realizuje (ve spolupráci s ostatními koordinátory kraje) pracovní a informační schůzky a setkání odborných pracovníků PPP a SPC kraje, zaměřené na oblast logopedické péče ve školství.
Informační a metodické činnosti
  • V rámci kraje zprostředkovává sdílení nových poznatků a podílí se na osvětových a informačních aktivitách pro veřejnost, odborníky a instituce k aktuální nabídce poradenských (nebo případně i dalších) služeb z oblasti logopedické péče pro děti, žáky, jejich rodiny a pedagogy.
  • Průběžně sleduje odbornou literaturu, diagnostické nástroje, didaktické a další vhodné materiály a pomůcky a doporučuje jejich využívání pedagogickým pracovníkům (ŠPZ, škol, školských zařízení) a rodičům, zákonným zástupcům.
  • Poskytuje metodickou podporu odborným pracovníkům ŠPZ v oblasti logopedické péče ve školství.
  • Společně s ostatními koordinátory kraje každoročně zpracovává stručný přehled aktivit, které v daném školním roce jednotliví koordinátoři, ať již sami nebo ve spolupráci s dalšími odborníky, realizovali.
Expertní činnosti
  • Dle možností se zapojuje do tvorby krajské koncepce poradenského systému a jejího praktického naplňování tak, aby oblast logopedické péče ve školství byla nedílnou součástí tohoto systému.
  • Ve spolupráci s NPI ČR se podílí se na tvorbě metodických materiálů z oblasti logopedické péče ve školství.
  • Pokud působí i jako lektor, aktivně se podílí na dalším vzdělávání pedagogických pracovníků ŠPZ zaměřeném na oblast logopedické péče ve školství.
  • Pokud je členem krajské koordinační skupiny (KKS), zapojuje se jejím prostřednictvím
    • do vyhodnocování podnětů ke zlepšení podpory logopedické péče ve školství jak ze strany školy a rodičovské veřejnosti, tak odborných profesních sdružení, organizací, aj., které pracují v této oblasti péče;

    • do spolupráce s příslušným odborem krajského úřadu na vytváření krajské koncepce logopedické péče ve školství.

Spolupráce s jinými zařízeními a odborníky
  • V rámci kraje spolupracuje s ostatními subjekty zapojenými do Asociace logopedů ve školství.
  • Na celorepublikové úrovni průběžně spolupracuje s NPI ČR (včetně účasti na setkání koordinátorů).

Kontakty na koordinátory logopedické péče podle kraje

Jihočeský

SPC při ZŠL, Týn nad Vltavou

Mgr. Jana Vavřincová

spc.vavrincova@seznam.cz

+420 727 882 336

Jihomoravský


SPC při ZŠ a MŠL, Brno-Jundrov

PhDr. Veronika Včelíková, Ph.D.

spcveslarska.koordinator@seznam.cz

veronika.girglova@seznam.cz

+420 543 245 245

Karlovarský

SPC při ZŠ pro žáky se SPU Karlovy Vary, p. o.

Mgr. Hana Václová

spc-vadyreci.kvary@seznam.cz

hana.vaclova@centrum.cz

+420 775 891 113

Královéhradecký

SPC při VOŠ, SŠ, ZŠ a MŠ, Hradec Králové

Mgr. Pavla Pražáková

pavla.prazakova@ckop.cz

prazak.pavla@gmail.com

+420 725 923 298

Liberecký

SPC logopedické a surdopedické, p. o.

Mgr. Jiřina Jehličková

jehlickova@spcliberec.cz

+420 724 722 838

Moravskoslezský

SPC pro vady řeči Karviná

Mgr. Hana Danišíková

hana.danisikova@szmkarvina.cz

+420 737 621 309

Olomoucký

PPP a SPC Olomouckého kraje

Mgr. Renáta Vrbová, Ph.D.

vrbova.re@seznam.cz

renata.vrbova@spcl-olomouc.cz

+420 777 023 360

Pardubický

PPP a SPC Ústí nad Orlicí

Mgr. Lenka Novotná

novolle@seznam.cz 

spc@pppuo.cz

+420 734 303 737

Plzeňský

SPC pro VŘ při ZŠ a MŠ pro ZP a VŘ

Mgr. Romana Šimková

romana.simkova@post.cz

+420 773 767 125

Praha

SPC pro VŘ při ZŠ LOPES Čimice

Mgr. Andrea Schmalzová

spc@zslogopedicka.cz

andrea.schmalzova@zslogopedicka.cz

+420 771 121 413

Středočeský

SPC při SŠ a ZŠ Beroun, p. o.

PaedDr. Stanislava Dyršmídová

dyrsmidova@seznam.cz

+420 606 504 943


SPC při ZŠ Mnichovo Hradiště

Mgr. et Mgr. Romana Demjanová 

dyrsmidova@seznam.cz

+420 608 039 390

Ústecký

SPC při ZŠS, ZŠP a PŠ, Litoměřice, Šaldova 6, p. o.

PhDr. Václava Tomická, Ph.D.

spc.litomerice@seznam.cz

+420 416 734 011

+420 724 242 419

Vysočina

SPC při ZŠ a SŠ Březejc, Sviny 13

Mgr. Martina Nováčková

ma.zap@seznam.cz

+420 777 732 045

Zlínský

SPC při MŠ, ZŠ a SŠ pro SP, Valašské Meziříčí

PaedDr. Yveta Odstrčilíková, Ph.D.

yveta.odstrcilikova@val-mez.cz

+420 576 809 839

+420 770 152 198

Metodiky a další dokumenty

Příručka první pomoci pro práci s dětmi s NKS


Stresové situace u dětí v době válečné krize