Školní poradenská pracoviště
Ve školách jsou zřizována
Školní poradenská pracoviště,
která slouží k poskytování poradenských a konzultačních služeb pro žáky, jejich zákonné zástupce a pedagogy.
Pracoviště jsou zřizována tak, aby umožňovala důvěrnost jednání a aby byla zaručena ochrana osobních dat klientů. Za poskytování poradenských služeb na škole zodpovídá ředitel školy, případně jím pověřený zástupce ředitele. Vedení školy se podílí společně s ostatními pracovníky na vytvoření Programu školního poradenského pracoviště na zabezpečování pedagogicko-psychologického poradenství poskytovaného ve škole, klade důraz na vzájemnou informovanost, spolupráci a dodržování etického kodexu školních poradenských pracovníků.
Prostřednictvím ŠPP jsou poskytovány služby v rozsahu odpovídajícím počtu a vzdělávacím potřebám žáků zaměřené zejména na:
- prevenci školní neúspěšnosti,
- poskytování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami,
- sledování a vyhodnocování účinnosti zvolených podpůrných opatření,
- kariérové poradenství spojující vzdělávací, informační a poradenskou podporu k vhodné volbě vzdělávací cesty a pozdějšímu profesnímu uplatnění,
- podporu vzdělávání a sociálního začleňování žáků z odlišného kulturního prostředí a s odlišnými životními podmínkami,
- podporu vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných,
- průběžnou a dlouhodobou péči o žáky s výchovnými či vzdělávacími obtížemi a vytváření příznivého sociálního klimatu pro přijímání kulturních a jiných odlišností ve škole a školském zařízení,
- včasnou intervenci při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních kolektivů,
- předcházení všem formám rizikového chování včetně různých forem šikany a diskriminace,
- průběžné vyhodnocování účinnosti preventivních programů uskutečňovaných školou,
- metodickou podporu učitelům při použití psychologických a speciálně pedagogických postupů ve vzdělávací činnosti školy,
- spolupráci a komunikaci mezi školou a zákonnými zástupci,
- spolupráci školy při poskytování poradenských služeb se školskými poradenskými zařízeními.
Rozsah služeb školního poradenského pracoviště (ŠPP) závisí především na rozsahu personálního zabezpečení pozic.
Školní poradenské pracoviště zahrnuje v širším rozsahu výchovného poradce (kariérového poradce), školního metodika prevence, školního psychologa, školního speciálního pedagoga, popř. sociálního pedagoga. V případě, že na škole nejsou zastoupeny všechny tyto pozice, dochází k přenosu kompetencí na zbývající poradenské pracovníky (v nejužším obsazení výchovného poradce a školního metodika prevence), s čímž samozřejmě souvisí i rozsah služeb.
Odbornou a metodickou podporu poradenským pracovníkům ve škole poskytují pedagogicko-psychologická poradna, speciálně pedagogická centra a střediska výchovné péče. Školním psychologům poskytuje odbornou a metodickou pomoc také Asociace školních psychologů, školním speciálním pedagogům Asociace speciálních pedagogů ČR.
Služby jsou koordinovány vedoucím ŠPP, který společně s ostatními odbornými pracovníky ŠPP, s třídními učiteli a vedením školy vytváří Program zabezpečování pedagogicko-psychologického poradenství poskytovaného ve škole. Program odráží specifika dané školy i regionu a koordinuje služby s ostatními zařízeními v regionu, která poskytují pedagogicko-psychologické, speciálně pedagogické a preventivně – výchovné služby. Zabezpečuje také koordinaci služeb poskytovaných jinými resorty a nestátními subjekty.
Systém vzdělávání školních speciálních pedagogů a školních psychologů
NEBO VYBRAT PODLE PROGRAMU:
Vybraná legislativa vztahující se k ŠPP
Uvádíme odkazy na aktuální znění vybraných zákonů, vyhlášek a metodických dokumentů z oblasti školství vztahujících se k poskytování školských poradenských služeb. Souborně jsou úplná znění vybraných zákonů a vyhlášek i další právní dokumenty týkající se školství dostupné na webu MŠMT ze stránky www.msmt.cz/ministerstvo/urednik.
Základním právním předpisem je Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání běžně zkráceně označovaný jako Školský zákon.
- Vyhláška č. 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních;
- Vyhláška č. 27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných;
- Vyhláška č. 364/2005 Sb. o vedení dokumentace škol a školských zařízení a školní matriky a o předávání údajů z dokumentace škol a školských zařízení a ze školní matriky.
Odborní pracovníci škol a školských poradenských zařízení poskytující školské poradenské služby patří pedagogické pracovníky. Vztahuje se tak na ně Zákon č. 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů. S ním související právní předpisy najdete zde.
Protože značná část školských poradenských služeb je zaměřena na děti, žáky a studenty (dále též jen žák) se speciálními vzdělávacími potřebami, shrnujeme ještě základní informace týkající se vzdělávání této skupiny žáků. Je spojeno s poskytováním tzv. podpůrných opatření, což jsou nezbytné úpravy ve vzdělávání a školských službách odpovídající zdravotnímu stavu, kulturnímu prostředí nebo jiným životním podmínkám dítěte, žáka nebo studenta. Děti, žáci a studenti se speciálními vzdělávacími potřebami mají právo na bezplatné poskytování podpůrných opatření školou a školským zařízením (viz § 16 školského zákona). Pokud jsou tito žáci vzdělávání v hlavním vzdělávacím proudu, mluvíme o tzv. Společném vzdělávání. Rozcestník ke Společnému vzdělávání včetně souhrnu informací pro školská poradenská zařízení je k dispozici zde.
Žáky uvedené v § 16 odstavec (9) školského zákona, kterým k naplnění jejich vzdělávacích možností nepostačují podpůrná opatření poskytovaná v rámci Společného vzdělávání, lze vzdělávat v systému tzv. speciálního vzdělávání. Aktuální právní předpisy a další dokumenty týkající se (žáků zařazených do) speciálního vzdělávání zveřejňuje MŠMT zde.
Vybraná metodická doporučení vztahující se k ŠPP
Metodika k institucionalizaci podpůrných pedagogických pozic (školní psycholog, školní speciální pedagog) na stránkách edu.cz
Odkaz zde.
Webinář organizace Spondea a Nadace Sirius
Velice nás těší za Oddělení poradenství, že se nám povedlo domluvit spolupráci s kolegy z organizace Spondea, a také s kolegy z Nadace Sirius. Díky této spolupráci vznikly tyto dva výjimečné webináře, které vám nyní můžeme nabídnout.
Oba webináře navazují na metodický materiál: "Týrané, zneužívané, zanedbávané dítě ve škole - Doporučené postupy pro pracovníky škol".
Přidáváme několik odkazů ke stažení:
- Metodické doporučení týrané, zneužívané, zanedbávané dítě ve škole.pdf
- Příručka pro školy - týrané, zneužívané, zanedbávané dítě ve škole.pdf
Dítě má právo na dětství bez násilí
Webinář se věnuje tématu násilí v blízkých vztazích dítěte. Experti z organizace pracující s ohroženými dětmi seznámí účastníky s problematikou násilí v blízkých vztazích (týrání, zneužívání, zanedbávání, domácího násilí). Účastníci se dozvědí, co je násilí, jaké jsou jeho možné formy a jak se děti ohrožené násilím v blízkých vztazích mohou projevovat. Účastníci budou seznámeni s tím, čeho si mohou u ohrožených žáků všimnout a co lze v takové situaci udělat (např. jak poskytnout dítěti podporu, pokud se chce svěřit apod.). Webinář je určen pro všechny pracovníky školy (dítěte ohroženého násilím v blízkých vztazích si může ve škole všimnout kdokoliv a zároveň se ohrožený žák může svěřit ve škole kterémukoliv pracovníkovi, ke kterému má důvěru).
Odkaz zde: https://www.youtube.com/watch?v=6OqrLj35D4I
Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě ve škole – možnosti a limity spolupráce škol a OSPOD
Webinář se věnuje tématu násilí v blízkých vztazích dítěte. Zaměřuje se na konkrétní postupy, co dělat, pokud má některý z pracovníků školy podezření na dítě ohrožené násilím v blízkých vztazích (týráním, zneužíváním, zanedbáváním, domácím násilím). Webinář se mimo jiné zabývá tím, kdo ve škole je kompetentní takové situace řešit, jaké možnosti má škola při podpoře žáků ohrožených násilím v blízkých vztazích, v jakých situacích a jak konkrétně se obracet na OSPOD a na Policii ČR, s jakými organizacemi škola může spolupracovat apod. Webinář se také zabývá konkrétními postupy řešení situace žáka ohroženého násilím v blízkých vztazích a je proto vhodný zejména pro pracovníky školního poradenského pracoviště.
Odkaz zde: https://www.youtube.com/watch?v=5YracZ2mJeo