Vzdělávací moduly pro

ředitele škol a vedoucí pracovníky

Role školního poradenského pracoviště v systému podpory žáků se SVP ve škole (5 hodin)

pro začínající ředitele škol a ředitele s nově vznikajícím rozšířeným ŠPP

Legislativní rámec poradenských služeb ve škole
  • Vyhláška č. 72/2005 Sb. ve znění pozdějších předpisů, kodifikace povinností a podmínek školy v oblasti zabezpečení poradenských služeb
  • Vznik a podmínky činnosti školního poradenského pracoviště (ŠPP) ve škole
  • Záměr školy vybudovat ŠPP - analýza potřeb školy a profesních možností pracovníků.
  • Specifika školy, záměry a cíle, očekávání školy/rodičů/učitelů/žáků ve vztahu k ŠPP.
  • Možnosti a limity ŠPP.
  • Personální obsazení ŠPP; požadavky odborné způsobilosti pracovníků ŠPP a jejich kodifikace, výše úvazků, týmová práce.
Role školního poradenského pracoviště v rámci společného vzdělávání

1. Školní poradenské pracoviště ve vztahu k žákům s potřebou podpůrných opatření

  • Podpůrná opatření v kontextu společného vzdělávání a jeho aktuální kodifikace.
  • Žák se speciálními vzdělávacími potřebami, právo na poskytování podpory
  • Zajišťování podpůrných opatření prvního stupně
  • Spolupráce a odpovědnost jednotlivých aktérů při poskytování podpůrných opatření ostatních stupňů, spolupráce s rodinou.

2. ŠPP ve vnitřní síti školy, ve vnější sítí školy

  • Spolupráce pracovníků ŠPP se žáky, rodiči, učiteli, asistenty pedagoga, vedením školy,
  • Spolupráce s odborníky školských poradenských zařízení
  • Spolupráce s odborníky jiných rezortů.
  • Komunikace s jednotlivými aktéry – cíle komunikace, kontext kompetencí.
  • Očekávání vs. reálné role a kompetence ŠPP
Standardní činnosti pracovníků ŠPP a jejich kodifikace:
  • Činnosti a kompetence školního psychologa
  • Činnosti a kompetence školního speciálního pedagoga Činnosti a kompetence výchovného poradce Činnost a kompetence školního metodika prevence Problematika překryvů v kompetenci jednotlivých pracovníků.
  • Aspekty profesní, aspekty konceptu školních poradenských služeb, cíl, skutečné potřeby školy/žáků/učitelů
  • Činnosti depistážní, diagnostické, intervenční, konzultační a metodické a koordinační.
Podmínky činnosti pracovníka ŠPP z hlediska nastavení systému, školy, ŠPP
  • Otázky personální, materiální, ekonomické, možnosti financování činnosti ŠPP.
  • Individuální a skupinové činnosti a jejich charakteristika - individuální či skupinové reedukace, skupinová intervence - příklad rozvoje sociálních dovedností, komunikačních dovedností. Poradenská práce s celým třídním kolektivem - preventivní, cílená.
  • Specifika činnosti ŠPP vzhledem k druhu speciálních vzdělávacích potřeb žáků/studentů v kontextu podpůrných opatření.
  • Koordinace podpůrných opatření na škole, úloha vedení školy, nastavení systému včetně komunikace a evidence.
  • Efektivita služeb ŠPP v kontextu fungování celé školy.
  • Propojení činnosti ŠPP a celé školy – sdílení cílů.
  • Příklady nastavení služeb ŠPP, cíle školy, ŠPP a jeho tým, tým pracovníků školy, propojení a synergie práce, řízení ŠPP.
  • Práce ve skupinách - modely nastavení služeb ŠPP - legislativní a věcná východiska, rozbor výstupů, řízená diskuze v plénu.

Spolupráce ředitele školy s týmem ŠPP

(workshop - sdílení zkušeností s rozšířeným ŠPP)

Akreditace se připravuje.

Case management ve školské praxi (8 hodin)

Definování a funkce case managementu (řízení případu, vedení causy), potřeba multidisciplinárního přístupu – mezioborové komunikace, formální a neformální kontakt odborníků.

  • Zaměření na zdravé stránky klienta.
  • Profesionální vedení rozhovoru s dítětem, práce s rodinou.
  • Facilitátorské dovednosi.
  • Aplikace metod případové práce a case managementu.
  • Vyhodnocování plnění zakázky.
  • Možnosti uplatnění měkkých dovedností při vedení.
  • Aplikovaná asertivita, práce s námitkami.

Case management ve školské praxi II (16 hodin)

Cílem dvoudenního vzdělávacího modulu je prohloubit znalosti účastníků o nástrojích sociální práce využitelných ve školské praxi a ovládnutí základních strategií při komunikaci s institucemi vstupujícími do výchovně vzdělávacího procesu.

Institucemi, často vstupujícími do výchovně vzdělávacího procesu v kontextu institucionálního vzdělávání, jsou především OSPOD, soud, Policie ČR, okresní/obvodní státní zastupitelství a nestátní neziskové organizace. Účastníci kurzu se blíže seznámí s posláním a cíli těchto institucí. Vzdělávací modul se soustředí na efektivní spolupráci v rámci víceoborového týmu.

Obsah programu

Účastníci se seznámí s odbornou terminologií; je vysvětlen obsah pojmů a jak je chápat a pracovat s nimi ve zprávě pro OSPOD, soud či státní zastupitelství. Účastníci vzdělávání budou seznámeni srůznými postupy a možnostmi v kontextu konkrétních institucí, kde na ochraně práv dítěte mohou školy a školská zařízení spolupracovat. V oblasti komunikace se subjekty pracujícími sdítětem a jeho rodinou budou účastníci seznámeni s praktickými doporučeními, jak vést rozhovor a co v rozhovoru používat vpřípadě vybraných typů komunikačních partnerů, kterými mohou být: úzkostný partner, útočný, agresivní partner, pedantický partner, sebestředný partner atd.

Praktická část vzdělávacího kurzu je zaměřena na osvojení kompetencí k sestavení zprávy těmto institucím. Účastníci nahlédnou, jaké principy v komunikaci zachovat a jak konkrétní zprávy či podněty formulovat. Především se jedná o:

  1. zprávy na vyžádání (OSPOD, soud, Policie ČR, okresní/obvodní státní zastupitelství)
  2. zprávy pro potřeby zákonného zástupce – vyšetření v PPP, odborný lékař, soud,
  3. zprávy z vlastní iniciativy – upozornění pro OSPOD, oznámení o trestném činu spáchaném na dítěti
  4. zpráva se souhlasem rodiče – doporučení k další spolupráci s nestátními neziskovými organizacemi

Vzdělávací kurz je koncipován do 4 bloků, jenž kopírují 4 fáze případové práce (case work, case management)

  1. sociální diagnostika případu
  2. plánování postupu
  3. realizace
  4. vyhodnocení.

V každé fázi účastníci kurzu poznají specifické metody a techniky práce zaměřené na spolupráci se zainteresovanými institucemi. Dále se frekventanti naučí vytvářet standardizované písemné výstupy – zprávy, hlášení, oznámení.