Vzdělávací moduly pro
ředitele škol a vedoucí pracovníky
Role školního poradenského pracoviště v systému podpory žáků se SVP ve škole (5 hodin)
pro začínající ředitele škol a ředitele s nově vznikajícím rozšířeným ŠPP
- Vyhláška č. 72/2005 Sb. ve znění pozdějších předpisů, kodifikace povinností a podmínek školy v oblasti zabezpečení poradenských služeb
- Vznik a podmínky činnosti školního poradenského pracoviště (ŠPP) ve škole
- Záměr školy vybudovat ŠPP - analýza potřeb školy a profesních možností pracovníků.
- Specifika školy, záměry a cíle, očekávání školy/rodičů/učitelů/žáků ve vztahu k ŠPP.
- Možnosti a limity ŠPP.
- Personální obsazení ŠPP; požadavky odborné způsobilosti pracovníků ŠPP a jejich kodifikace, výše úvazků, týmová práce.
1. Školní poradenské pracoviště ve vztahu k žákům s potřebou podpůrných opatření
- Podpůrná opatření v kontextu společného vzdělávání a jeho aktuální kodifikace.
- Žák se speciálními vzdělávacími potřebami, právo na poskytování podpory
- Zajišťování podpůrných opatření prvního stupně
- Spolupráce a odpovědnost jednotlivých aktérů při poskytování podpůrných opatření ostatních stupňů, spolupráce s rodinou.
2. ŠPP ve vnitřní síti školy, ve vnější sítí školy
- Spolupráce pracovníků ŠPP se žáky, rodiči, učiteli, asistenty pedagoga, vedením školy,
- Spolupráce s odborníky školských poradenských zařízení
- Spolupráce s odborníky jiných rezortů.
- Komunikace s jednotlivými aktéry – cíle komunikace, kontext kompetencí.
- Očekávání vs. reálné role a kompetence ŠPP
- Činnosti a kompetence školního psychologa
- Činnosti a kompetence školního speciálního pedagoga Činnosti a kompetence výchovného poradce Činnost a kompetence školního metodika prevence Problematika překryvů v kompetenci jednotlivých pracovníků.
- Aspekty profesní, aspekty konceptu školních poradenských služeb, cíl, skutečné potřeby školy/žáků/učitelů
- Činnosti depistážní, diagnostické, intervenční, konzultační a metodické a koordinační.
- Otázky personální, materiální, ekonomické, možnosti financování činnosti ŠPP.
- Individuální a skupinové činnosti a jejich charakteristika - individuální či skupinové reedukace, skupinová intervence - příklad rozvoje sociálních dovedností, komunikačních dovedností. Poradenská práce s celým třídním kolektivem - preventivní, cílená.
- Specifika činnosti ŠPP vzhledem k druhu speciálních vzdělávacích potřeb žáků/studentů v kontextu podpůrných opatření.
- Koordinace podpůrných opatření na škole, úloha vedení školy, nastavení systému včetně komunikace a evidence.
- Efektivita služeb ŠPP v kontextu fungování celé školy.
- Propojení činnosti ŠPP a celé školy – sdílení cílů.
- Příklady nastavení služeb ŠPP, cíle školy, ŠPP a jeho tým, tým pracovníků školy, propojení a synergie práce, řízení ŠPP.
- Práce ve skupinách - modely nastavení služeb ŠPP - legislativní a věcná východiska, rozbor výstupů, řízená diskuze v plénu.
Spolupráce ředitele školy s týmem ŠPP
(workshop - sdílení zkušeností s rozšířeným ŠPP)
Akreditace se připravuje.
Case management ve školské praxi (8 hodin)
Definování a funkce case managementu (řízení případu, vedení causy), potřeba multidisciplinárního přístupu – mezioborové komunikace, formální a neformální kontakt odborníků.
- Zaměření na zdravé stránky klienta.
- Profesionální vedení rozhovoru s dítětem, práce s rodinou.
- Facilitátorské dovednosi.
- Aplikace metod případové práce a case managementu.
- Vyhodnocování plnění zakázky.
- Možnosti uplatnění měkkých dovedností při vedení.
- Aplikovaná asertivita, práce s námitkami.
Case management ve školské praxi II (16 hodin)
Cílem dvoudenního vzdělávacího modulu je prohloubit znalosti účastníků o nástrojích sociální práce využitelných ve školské praxi a ovládnutí základních strategií při komunikaci s institucemi vstupujícími do výchovně vzdělávacího procesu.
Institucemi, často vstupujícími do výchovně vzdělávacího procesu v kontextu institucionálního vzdělávání, jsou především OSPOD, soud, Policie ČR, okresní/obvodní státní zastupitelství a nestátní neziskové organizace. Účastníci kurzu se blíže seznámí s posláním a cíli těchto institucí. Vzdělávací modul se soustředí na efektivní spolupráci v rámci víceoborového týmu.
Účastníci se seznámí s odbornou terminologií; je vysvětlen obsah pojmů a jak je chápat a pracovat s nimi ve zprávě pro OSPOD, soud či státní zastupitelství. Účastníci vzdělávání budou seznámeni srůznými postupy a možnostmi v kontextu konkrétních institucí, kde na ochraně práv dítěte mohou školy a školská zařízení spolupracovat. V oblasti komunikace se subjekty pracujícími sdítětem a jeho rodinou budou účastníci seznámeni s praktickými doporučeními, jak vést rozhovor a co v rozhovoru používat vpřípadě vybraných typů komunikačních partnerů, kterými mohou být: úzkostný partner, útočný, agresivní partner, pedantický partner, sebestředný partner atd.
Praktická část vzdělávacího kurzu je zaměřena na osvojení kompetencí k sestavení zprávy těmto institucím. Účastníci nahlédnou, jaké principy v komunikaci zachovat a jak konkrétní zprávy či podněty formulovat. Především se jedná o:
- zprávy na vyžádání (OSPOD, soud, Policie ČR, okresní/obvodní státní zastupitelství)
- zprávy pro potřeby zákonného zástupce – vyšetření v PPP, odborný lékař, soud,
- zprávy z vlastní iniciativy – upozornění pro OSPOD, oznámení o trestném činu spáchaném na dítěti
- zpráva se souhlasem rodiče – doporučení k další spolupráci s nestátními neziskovými organizacemi
Vzdělávací kurz je koncipován do 4 bloků, jenž kopírují 4 fáze případové práce (case work, case management)
- sociální diagnostika případu
- plánování postupu
- realizace
- vyhodnocení.
V každé fázi účastníci kurzu poznají specifické metody a techniky práce zaměřené na spolupráci se zainteresovanými institucemi. Dále se frekventanti naučí vytvářet standardizované písemné výstupy – zprávy, hlášení, oznámení.