Vzdělávací programy pro školní psychology
1. úroveň – začínající specialista
Program pro začínající školní psychology/školní speciální pedagogy (40 hodin)
Program je úvodem do specializační přípravy absolventů studia oborů psychologie a speciální pedagogika akreditovaných podle zákona č. 111/1998 Sb. o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), kteří začínají nebo se chystají začít vykonávat poradenskou praxi v základních školách.
Hodinová dotace programu v celkovém počtu 40 hodin je rozložena do 5 pracovních dnů.
Program zahrnuje obecnou část, specializované části a závěrečnou část.
1. Obecná část (4 hodiny)
Obsahem je společný základ poradenské práce ve školství – obecná výbava pro práci poradenského pracovníka ve škole.
2. Specializovaná část - modul A, modul B (35 hodin) Sestává se ze dvou modulů:
modul A: začínající školní psycholog
modul B: začínající školní speciální pedagog
Specializovaná část je zaměřena na praktické zvládání základních odborných dovedností psychologa (modul A) a speciálního pedagoga (modul B) ve škole – jednání s klientem, řešení běžných případů praxe psychologa/speciálního pedagoga ve škole, používání základních psychodiagnostických metod /metod speciálně pedagogické diagnostiky a základních postupů psychologické /speciálně pedagogické intervence.
3. Závěrečné zhodnocení programu (1 hodina)
Závěrečné zhodnocení programu je společné pro oba moduly.
Obecná část:
Poradenský pracovník ve školském systému: standardy jednotlivých poradenských profesí, pracovní náplň školního psychologa/speciálního pedagoga a specifika vykonávaných činností, interdisciplinární přístup v poradenské práci, spolupráce poradenských pracovníků školy a ŠPZ, trendy v oblasti poradenství – Třístupňový model péče (preventivně-intervenční model péče). Poradenské služby a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve školských právních předpisech: Orientace v současné legislativě, obecně platné právní předpisy důležité pro poradenskou práci ve školství. Etické aspekty práce psychologa a speciálního pedagoga ve škole. Dokumentace školního psychologa.
Specializovaná část – 35 hodin
- Specifika práce psychologa ŠPP s dětmi předškolního věku, základní formy práce psychologa s dětmi v předškolním období, zjišťování školní zralosti, metodická práce s učitelkami MŠ.
- Specifika práce psychologa ŠPP s dětmi mladšího školního věku, psychodiagnostická práce s dítětem mladšího školního věku, nejčastější psychologické intervence v mladším školním věku, speciální vzdělávací potřeby, metodická pomoc učitelům, spolupráce se speciálním pedagogem.
- Specifika práce psychologa ŠPP s dětmi staršího školního věku, psychodiagnostika u dítěte staršího školního věku, psychologické intervence při výukových obtížích a při výchovných problémech, práce psychologa v oblasti kariérového poradenství.
- Předpoklady a podmínky psychologické pomoci dospívajícím, základní psychodiagnostické metody pro práci s adolescenty, psychologické intervence při problémech ve vývoji osobnosti a v sociální adaptaci dospívajících, práce s výukovými problémy na střední škole, psychologické poradenství k volbě pomaturitního studia.
- Poradenský rozhovor s dítětem, dospívajícím, rodiči, učiteli.
- Úvod do projektivních technik v práci psychologa ve školství.
- Práce psychologa s rodinou: specifika práce s rodiči podle jednotlivých věkových kategorií dětí, intervence zaměřené na celou rodinu, možnosti a formy podpory spolupráce rodičů a školy. Práce školního psychologa na ZŠ a SŠ.
- Základy krizové intervence v práci psychologa ve školství.
- Specifika práce poradenského pracovníka se třídou: hlavní pravidla práce se třídou, úvod do diagnostiky školní třídy včetně přehledu hlavních metod, formy skupinové práce poradenského pracovníka se třídou, jejich členění, podmínky využívání, výhody a nevýhody.
- Kazuistický seminář - Příklady dobré praxe, diskuse, využití akcentace propojení teoretických poznatků s praxí.
Legislativní ukotvení vzdělávání dětí, žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Výklad právní úpravy vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a vzdělávání žáků nadaných. Podrobný výklad pravidel poskytování podpůrných opatření v základní škole v kontextu společného vzdělávání. Pracovně právní aspekty použití personálních podpůrných opatření - asistent pedagoga, tlumočník znakového jazyka, přepisovatel, speciální pedagog. Aspekty komunikace mezi školou, rodiči, poradenským zařízením, právo na revizi doporučeného podpůrného opatření. Organizace vzdělávání v ZŠ upravená v prováděcích předpisech, počty žáků na třídu. Problematika vzdělávání žáků uvedených v § 16 odst. 9 školského zákona. Fungování a úloha školního poradenského pracoviště a školského poradenského zařízení podle vyhlášky č. 72/2005 Sb., ve znění pozdějších předpisů v kontextu společného vzdělávání. Problematika vzdělávání žáků nadaných a aplikace podpůrných opatření vedoucích k jejich aktivizaci.
Praktická implementace kodifikace společného vzdělávání v podmínkách základního vzdělávání, rizika a jejich předcházení, způsoby řešení.
Výklad právní úpravy dané
- zákonem č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním a vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů
- vyhláškou č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění pozdějších předpisů
- vyhláškou č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky, ve znění pozdějších předpisů
- vyhláškou č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů
Kodifikace společného vzdělávání v podmínkách základní školy – praktická aplikace právní úpravy na podmínky povinného vzdělávání a použití podpůrných opatření. Rizika v praxi školy, úloha zapojených aktérů, předcházení a řešení konfliktů, řešení problémových situací. Příklady dobré praxe – rozbor řešení.
Práce s doporučením pro vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami (8 hodin)
Legislativní východiska, práce s nimi. Doporučení jako základní dokument nastavení podpůrných opatření (PO) pro vzdělávání dětí/žáků/studentů (dále jen „žáků“) se SVP - proces přípravy a vytváření doporučení, proces posuzování vzdělávacích potřeb žáka, formulace závěrů vyšetření, využití informací z dosavadního průběhu vzdělávání žáka. Klíčoví aktéři a jejich komunikace a spolupráce, předávání informací a jejich ochrana.
Podpůrná opatření pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami – úprava obsahu a výstupů ze vzdělávání dětí/žáků (8 hodin)
Vhled do problematiky podpůrného opatření - úprava obsahu a výstupů ze vzdělávání (právní předpisy v kontextu tématu; Význam pojmů: učivo, výstupy ze vzdělávání, výsledky vzdělávání, vzdělávací obsah v souvislosti se vzděláváním dětí/žáků s přiznaným PO; postupy realizace uvedeného PO), vztah RVP – ŠVP – IVP.
Vhled do problematiky podpůrného opatření - úprava obsahu a výstupů ze vzdělávání (právní předpisy v kontextu tématu; Význam pojmů: učivo, výstupy ze vzdělávání, výsledky vzdělávání, vzdělávací obsah v souvislosti se vzděláváním dětí/žáků s přiznaným PO; postupy realizace uvedeného PO), vztah RVP – ŠVP – IVP.
Praktická část (workshop) – práce se školním vzdělávacím programem (ŠVP) a individuálním vzdělávacím plánem (IVP) při modelovém řešení realizace PO spočívající v úpravě obsahu a výstupů vzdělávání. Modelové příklady PO u žáků s jednotlivými druhy znevýhodnění s přiznaným podpůrným opatřením druhého až pátého stupně.
Teoretická část: právní předpisy v oblasti předškolního, základního, středního vzdělávání v kontextu obsahu vzdělávání/vzdělávacího obsahu; Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání (RVP PV), Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV), Rámcový vzdělávací program pro gymnaziální vzdělávání (RVP G), Rámcové vzdělávací programy pro střední odborné vzdělávání (vzdělávací obsah, učivo, očekávané výstupy, výsledky vzdělávání), ŠVP; specifika problematiky na VOŠ, PO úprava obsahu a výstupů ze vzdělávání pro děti/žáky s přiznaným podpůrným opatřením druhého až pátého stupně; podpůrná opatření podle § 16 školského zákona, souvislosti v jejich realizaci; vytváření podmínek pro jejich naplňování z pozice vedoucích pedagogických pracovníků; IVP jako nástroj pro realizaci jednotlivých PO, tvorba, realizace, vyhodnocení z pozice vedoucího pedagogického pracovníka, vymezení rozdílů ve vztahu k IVP dle § 18 školského zákona
Praktická část: práce s ŠVP při realizaci PO úprava vzdělávací nabídky, úprava obsahu a výstupů ze vzdělávání z pozice vedoucího pedagogického pracovníka; řešení modelových situací - realizace PO úprava obsahu a výstupů ze vzdělávání na praktických příkladech, řízení procesu tvorby, realizace a vyhodnocení IVP z pozice vedoucího pedagogického pracovníka.
Vzdělávání dětí, žáků nadaných
Modul poskytuje teoretický vhled do problematiky vzdělávání nadaných dětí, koncepční a legislativní rámec problematiky. V kontextu společného vzdělávání se zaměřuje na možnosti praktické aplikace teoretických východisek a podpůrných opatření do praxe mateřské školy. Dále poskytne základní přehled o vzdělávacích přístupech a strategiích práce s nadanými, o projevech nadání v předškolním věku, o aplikaci podpůrných opatření v procesu vzdělávání nadaných dětí v mateřské škole.
V praktické části (workshopu) se modul zaměřuje na aktivity aplikačního a činnostního charakteru se zaměřením na práci s didaktickými materiály pro nadané děti v předškolním věku, rozbor kazuistik nadaných dětí a skupinové aktivity zaměřené na tvorbu návrhů aktivit a činností pro nadané děti předškolního věku.
Postavení asistenta pedagoga ve školském systému (8 hodin)
- Legislativní ukotvení funkce AP, rozlišení školní asistent, osobní asistent, asistent pedagoga. Legislativnímu ukotvení pozice v právním systému ČR a věci související z hlediska práva. Rozbor jednotlivých typů (pozic) asistentů, se kterými se ve škole můžeme setkat, specifika těchto pozic.
- Vymezení kompetencí AP x učitel, varianty a možnosti práce AP ve třídě, náplň práce asistenta pedagoga, metody práce AP. Vztah AP – dítě – učitel – rodič/rodina, metodická podpora prostřednictvím ŠPP a ŠPZ.
- Bariéry a rizika v práci AP (osobnostní vlastnosti AP, syndrom vyhoření, mlčenlivost, etický kodex, neoprávněné nároky ze strany zákonných zástupců, nerespektování AP učitelem, přenášení pravomocí učitele, nefunkční komunikace učitel – AP).
- Specifika spolupráce a komunikace AP a učitele u jednotlivých skupin handicapů v základní škole.
Metody práce se žáky s ADHD (8 hodin)
Vzdělávací program je zaměřen na problematiku žáků s diagnózou ADHD. Teoretický úvod zahrnuje stručné vymezení pojmů, popis diagnózy a diferenciální diagnostiku dle současných klasifikací, možnosti a limity ADHD. V praktická části se lektor zaměří na komunikaci s těmito žáky ve škole a v rodině, popsány budou tři základní potřeby, jejichž zformulování vychází z praxe lektora na poli rodinné terapie, a pomocí nichž účastníci lépe porozumí nejen tomu, co dítě potřebuje, ale i jak s ním pracovat, komunikovat a jak se mu přiblížit. Diskutovány budou další aspekty této problematiky, jako jsou například vnitřní a vnější motivace, oceňování, chválení a povzbuzování, odměny a tresty, „nálepkování“ dětí, stanovení jasných a srozumitelných pravidel, vysvětlení fenoménů Golem a Pygmalion efekt apod.
Vzdělávání dětí, žáků s rizikovým chováním a s agresivními projevy v chování (16 hodin)
Poskytnutí orientace v možnostech prevence podpory a provázení dětí s rizikovým chováním v základní škole. Seznámit se současnou terminologií, jejím vývojem a souvislostmi. Terminologie reflektující současný vývoj a změnu v přístupech k dětem snižuje riziko stigmatizace, pracuje s pozitivním postojem ke změně v chování a zdůrazňuje vývoj rizikového chování v bio-psycho-sociální triádě. Znalost etiologie rizikového chování a její zasazení do celoživotní perspektivy jedince se odráží ve volbě intervenčních strategií. Představení vícefaktorového přístupu k etiologii rizikového chování, rizikové a protektivní faktory vzniku RCH a mechanismy jejich působení, screeningové a diagnostické postupy při identifikaci rizikového chování v základní škole. Specifika diagnostiky šikany, jako skupinového fenoménu.
V teoretické části budou představeny intervenční metody. Pozornost bude věnována především postupům krátké intervence, motivačních rozhovorů a rozhovorů s účastníky šikany. Na základě poznatků získaných v teoretické části kurzu, zpracují účastníci kazuistiku rizikového chování konkrétního žáka (žáků) včetně návrhu postupů intervence.
Praktická část kurzu bude věnována nácviku krátké intervence, motivačních rozhovorů se žákem a rozhovorů s účastníky školní šikany.
Závěrečná část bude věnována práci s kazuistikami (práce ve skupinkách a společná práce v plénu). Účastníci představí své zpracované kazuistiky a získají zpětnou vazbu ostatních účastníků kurzu a lektora.
Specifika vzdělávání dětí a žáků s poruchami autistického spektra (8 hodin)
Obsah semináře: poruchy autistického spektra, typické chování žáků s PAS, poradenství a metodická pomoc pro klienty s PAS, Zařazování žáků s PAS do systému škol a školských zařízení, podmínky pro integraci žáků s PAS, spolupráce s rodinou žáka s PAS, metodika práce se žákem s PAS (strukturované učení, aplikovaná behaviorální terapie, výměnné komunikační strategie, atd.), typologie žáků s PAS, konkrétní příklady nácviků sociálních dovedností ve školním prostředí, metodika práce se žákem s PAS v jednotlivých vzdělávacích předmětech.
Využití relaxačních technik při práci se žáky jako forma podpůrných opatření (8 hodin)
Cílem semináře je seznámení se základy psychohygieny a vybranými relaxačními technikami, které vedou k dalšímu rozvoji psychosociálních dovedností u pomáhajících profesí, k lepšímu hospodaření s vlastními silami, k pocitu radosti a spokojenosti v životě a s jednoduchými a účinnými technikami relaxace snadno využitelnými při práci s dětmi, a se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Seminář je kromě teoretických informací zaměřen i na praktický nácvik jednoduchých relaxačních technik, imaginace a dechových cvičení s ohledem na potřeby ve školách a školských zařízeních
Úvod do užívání kresebné projektivně-výrazové techniky Test stromu (8 hodin)
Kresba stromu (BT, Baumtest, základním východiskem je práce K. Kocha) je kresebná projektivně-výrazová technika, která patří k nejpoužívanějším projektivním technikám a je vhodná jako pomocná metoda při diagnostice osobnosti dětí od cca 12 let a zejména dospělých. Vzdělávací program se zaměří na teoretická východiska, postupy administrace a interpretace kresby stromu, důraz bude kladen zejména na otázku praktického využití probírané metody. Lektor představí řadu zajímavých kazuistik, prostor bude věnován i případům z praxe účastníků.
Komunikační dovednosti – vedení poradenského rozhovoru (8 hodin)
V teoretické části se posluchači seznámí s pojmem komunikace, jejími formami, s efektivními a neefektivními komunikačními styly, nejčastějšími chybami při komunikaci a možnostmi, jak jim předcházet. Dozví se jak vést rozhovor v jednotlivých krocích, jak vytvořit vhodné podmínky a načasování, jak získat svůj protějšek ke spolupráci a vytvořit atmosféru vzájemné důvěry, jak pracovat s emocemi v rámci poradenského procesu. V praktické části si účastníci na modelových situacích budou moci nacvičit způsob vedení rozhovoru v krocích, vyzkoušet si techniky vedení úspěšného rozhovoru (provázení, vedení, reflexe, rekapitulace, parafráze, kotvení zhodnocující formulace) a nácvik empatického rozhovoru.