Vzdělávací programy pro školní speciální psychology

2. úroveň – středně pokročilý specialista

Vývojová dysfázie – porucha vývoje řeči a její vliv na celkový vývoj dítěte (8 hodin)

Seznámení se symptomatikou diagnózy vývojová dysfázie, příslušnou terminologií a její etiologií. Stručné uvedení do problematiky diagnostiky a terapie v rámci lékařských oborů (foniatrie, neurologie, klinická psychologie, klinická logopedie). V rámci několika ukázkových kazuistik bude proveden rozbor jednotlivých typických příkladů vývojové poruchy řeči u různých věkových skupin postižených dětí (např. předškolní věk, mladší školní věk) s důrazem na komplexnost obrazu obtíží. U školních dětí pak bude rozebrán vliv vývojové dysfázie na školní úspěšnost, souvislosti se specifickými poruchami učení či s dalšími možnými komplikacemi. S ohledem na možnosti poskytování péče takto znevýhodněným žákům budou probrány možné postupy při speciálně pedagogické diagnostice a reedukaci dysfatiků, specifika vzdělávání v rámci běžné ZŠ. Účastníci se budou moci aktivně zapojit do semináře ať už vlastními zkušenostmi, postřehy či dotazy mimo jiné také v rámci diskuze. Seminář bude provázán audiovizuálními ukázkami řeči dětí s vývojovou dysfázií a ukázkami cílené logopedické intervence zaměřené na terapii.

Podpora při vzdělávání dětí, žáků s poruchou autistického spektra (16 hodin)

Tematicky bude vzdělávání zaměřeno na získání základním informacím o symptomatice Poruch autistického spektra (PAS), o komorbidních diagnózách, o chování žáků s PAS. Účastníci budou seznámeni s diagnostickými postupy a metodami posuzování autistického chování. Budou představeny specifické metody a postupy využívané při vzdělávání těchto žáků. V rámci kurzu budou řešeny možnosti zařazení a vzdělávání žáků s PAS do škol a tříd dle §16 (9) i do hlavního vzdělávacího proudu, možnosti realizace podpůrných opatření při jejich vzdělávání, problémové situace a eliminace negativních dopadů inkluzivního i speciálního vzdělávání. Podstatná část výkladu bude věnována ukázkám pomůcek, včetně jejich užití při vzdělávání žáků s PAS a seznámení s metodickými materiály využívanými pedagogy při vzdělávání těchto žáků.

V praktické části budou účastníci seznámeni s postupy a metodami při práci se žáky s PAS, budou uvedeny konkrétní příklady jejich aplikace do vzdělávání. V rámci praktické části budou představeny základní postupy při práci s motivací, systém žetonového hospodářství a pozitivního odměňování. Na základě poznatků získaných v teoretické části budou účastníci schopni na základě zadaných úkolů vytvářet motivační systém pro konkrétní žáky. V neposlední řadě proběhne seznámení se základními postupy při výrobě pomůcek s uplatněním principu individualizace. Výroba pomůcek se bude primárně zaměřovat na strukturalizaci obsahu, vizuální podporu, úpravu protetického prostředí, na nácvik sociálně komunikačních dovedností a na zvládání náročného chování. Účastníci se tak naučí s pomůckami pracovat a aplikovat je do vzdělávání.

1. část – 5 hodin

Úvod do problematiky, Triáda postižení – kvalitativní narušení v oblasti sociálního chování, komunikace a představivosti, Specifika přístupu – uplatňování metodiky strukturovaného učení, zvláštnosti chování, odlišnosti v komunikaci, v přijímání a vyhodnocování informací. Příprava pedagogů na práci s žáky s PAS. Formální stránka společného vzdělávání, případně zařazení do třídy či školy dle § 16 (9), kritéria pro výběr asistenta pedagoga. Zásady týmové spolupráce pedagogických pracovníků ve třídě, kompetence asistenta pedagoga, případně dalšího pedagogického pracovníka. Konzultace s pracovníky školského poradenského zařízení. Spolupráce s rodinou. Jednotlivé dílčí metody a postupy při vzdělávání žáka s PAS (úprava prostředí, motivační systém, vizuální podpora, nácviky komunikačních a sociálních dovedností, zvládání náročného chování).

Workshop – 3 hodiny

Metodika strukturovaného učení - modelové kazuistiky – příklady společného vzdělávání i vzdělávání ve třídě či škole dle § 16(9) – nácviky společných aktivit a zapojení do kolektivu žáků, podpora při rozvoji sociálně komunikačních dovedností, ukázky využívaných pomůcek a dalších výukových prostředků. Instruktážní videoukázky s příklady vzdělávání žáků s PAS v základní škole, jejich rozbor a aplikace poznatků do praxe.
Práce ve skupinách – modelové vytvoření podpůrných opatření dle ukázky z vyšetření, úprava prostředí, vizuální podpora.

2. část: přednáška – 2 hodiny
Zařazení žáka s PAS do ZŠ, vytvoření podmínek, jak pracovat s doporučením ŠPZ – rozbor jednotlivých podpůrných opatření, jejich aplikace do praxe. Respektování vývojové úrovně žáka s důrazem na vizuální podporu, strukturu činností a motivační pobídky.
Workshop – 6 hodin

Seznámení s Edukačně hodnotícím profilem (pro dítě do 7 let, pro žáka 8 – 15 let), práce se získanými informace a vývojovým profilem, tvorba individuálního vzdělávacího plánu. Strategie nácviku sociálních dovedností a komunikace; využití specifických pomůcek. Komiksová forma, sociální scénáře, sociální příběhy, procesuální schémata, společenské hry. Seznámení s praktickým vedením individuálních nácviků sociálních dovedností a rozvojem sociálních dovedností skupinovou formou. Konkrétní ukázky pomůcek. Motivace a její význam při rozvoji sociálních dovedností u žáků s deficitem sociálních dovedností.

Tvorba pomůcek pro žáka s PAS - dělení pomůcek, důraz na strukturu a vizualizaci pomůcek, individuální aspekty při výrobě pomůcek, náměty pro výukové a herní aktivity. Používané strategie při výrobě pomůcek – volba námětu, materiálu. Prezentace účastníků.

Podpora při vzdělávání žáků s psychiatrickým onemocněním (8 hodin)

Vzdělávací modul je zaměřený na ozřejmění problematiky vzdělávání žáků s psychiatrickým onemocněním ve školním prostředí. Stěžejní část modulu představuje problematiku edukace žáků s psychiatrickým onemocněním v době před stanovením diagnózy. Obsah vzdělávání je zaměřen na identifikaci dítěte/žáka v riziku, a na metody, a způsoby práce s tímto žákem. Předně je pozornost soustředěna na časté vývojové poruchy a psychiatrické nemoci žáků v základním a středním vzdělávání, vč. stručného přehledu diagnóz dle Mezinárodní klasifikace nemocí a typických projevů, kterými se nejčastější diagnózy daného věku projevují. Dále je pozornost věnována objasnění příčin vzniku psychiatrického onemocnění a přehledu základní zdravotnické péče o žáky s psychiatrickým onemocněním v ČR. Následně se vzdělávací modul soustředí na objasnění postupů práce pracovníků školy v případě projevů, které se mohou vázat k psychiatrické diagnóze.

Krizová intervence v prostředí škol (8 hodin)

Seznámení s problematikou krizové intervence po tragické události v prostředí školy. Mapuje účinné postupy psychosociální pomoci při tragických událostech. Zabývá se možnostmi a limity pomoci „zasaženým“, ze strany pracovníků školy (školních psychologů, vedení školy, pedagogů).

Obsah programu

Teoretická část je zaměřena na: výchozí principy a základní postupy krizové intervence (akutní reakce na stres, okamžité potřeby zasažených, první psychická pomoc). Dále budou probrána témata: časový průběh zpracování tragické události, práce s emocemi v krizové intervenci, doporučené postupy pomoci s ohledem na věková specifika „zasažených“, adaptivní, vědomé strategie, které lze při zátěži použít, příznaky posttraumatické stresové poruchy.

V praktické části bude probrán příklad z praxe: rozbor postupu školy po tragické události v jednotlivých krocích, vyhodnocení nejúčinnějších opatření školy z pohledu školního psychologa, zasažené rodiny, žáků, rodičů. Závěr bude věnován diskusi, postřehům a otázkám účastníků z jejich vlastní praxe.

Test stromu (16 hodin)

Kresba stromu (BT, Baumtest, základním východiskem je práce K. Kocha) je kresebná projektivně - výrazová technika, vhodná jako pomocná metoda při diagnostice osobnosti dětí od cca 12 let a zejména dospělých. Patří u nás k nejpoužívanějším projektivním metodám vůbec. Kresba stromu umožňuje, při respektování základních omezení, komplexní pohled na osobnost v celé její složitosti a dynamice, zejména vlastní sebepojetí a schopnost prosadit se ve vnějším světě. Vzdělávací program bude probíhat seminární formou, důraz bude kladen zejména na otázku praktického využití probírané metody. Všechny probírané jevy budou demonstrovány na konkrétních kresbách z praxe, bude proveden podrobný rozbor řady diagnosticky zajímavých kreseb, včetně praktických cvičení pro posluchače. Prostor bude věnován i rozboru kreseb z vlastní praxe posluchačů. Lektor kurzu je autorem obsáhlé a zatím jediné české příručky „Test stromu“ (vydala PPPP, 1998 a 2002).

Obsah programu

První den: Úvod do problematiky diagnostického využití kresby, specifické možnosti a limity kresebných testů, administrace metody, významné projektivní znaky u kresby stromu, normální kresby, varovné projevy, projevy obran a záměrných stylizací, úvod do formální analýzy kresby stromu.

Druhý den: Formální analýza kresby stromu, obsahová analýza, znaky dětské kresby, „patologické“ kresby, rozbory konkrétních kreseb, odborná diskuze.

Vytváření příběhů - verbální test tvořivosti (7 hodin)

Vytváření příběhů je standardizovaný skríningový psychodiagnostický nástroj pro zjišťování tvořivosti dětí ve věku 5 až 12 let. Podnětovým materiálem jsou obrázky tří, resp. čtyř nereálných zvířat (podle toho, zda jde o variantu pro děti a žáky do osmi let nebo pro žáky osmileté a starší). Úkolem probanda je vytvořit o nich 2 příběhy, první k jejich vyobrazení bez kontextu, druhý k vyobrazení každého z nich v kontextu určitého prostředí.

Úvod kurzu bude věnován seznámení s testem a jeho východisky. Navazovat bude základní výcvik v užívání testu, který bude věnován zejména administraci, vyhodnocování, postupům při interpretaci a možnostem využití testu v praxi. Výcvik bude postaven na ukázkách modelových případů.

Téma smrti jako součást krizového plánu školy (8 hodin)

Program je zaměřen na způsoby, jak pracovat s tématem smrti na půdě školy, a to ve výuce a v oblasti preventivní i intervenční. Preventivní oblast bude zaměřena na způsoby podpory práce s třídou, které se osvědčují jako důležitá „pracovní půda“ při situaci, kdy je třeba intervenčního stylu práce. Budeme se věnovat jak nespecifickým, tak i specifickým preventivním přístupům. V druhé části programu se budeme věnovat intervenční práci při situacích, kdy může smrt do školy vstoupit, tedy ve chvíli, kdy někomu z žáků zemře někdo blízký, když zemře někdo ze školy a když zemře někdo ze školy na školní akci. Pro všechny tyto situace budeme vytvářet a procházet krizové plány, aby účastníci mohli z kurzu odcházet s připravenou osnovou postupu.

Zuřivec – prevence domácího násilí (7 hodin)

(s využitím animovaného filmu Zuřivec): Domácí násilí – definice, výzkum a následky, interdisciplinární spolupráce.
Práce s filmem a školení k využití filmu na školách (pro děti od 5. třídy ZŠ).

4 části programu
1. část
Definice, základní pojmy, mezinárodní studie výskytu domácího násilí, výzkumy dopadů domácího násilí na vývoj dětí. Reakce dětí na domácí násilí. Prevence domácího násilí (primární, sekundární a terciární).

2. část
Informace o filmu a promítnutí filmu (film: 20 min.)

3. část
Práce ve skupinách

4. část
Práce s filmem na školách – základní strategie a sdílení zkušeností.

Case management ve školské praxi

Definování a funkce case managementu (řízení případu, vedení causy), potřeba multidisciplinárního přístupu – mezioborové komunikace, formální a neformální kontakt odborníků. Zaměření na zdravé stránky klienta. Profesionální vedení rozhovoru s dítětem, práce s rodinou. Facilitátorské dovednosti. Aplikace metod případové práce a case managementu. Vyhodnocování plnění zakázky. Možnosti uplatnění měkkých dovedností při vedení. Aplikovaná asertivita, práce s námitkami.

Práce se stresem v poradenství (8 hodin)

Stres ve školství a poradenství. Stres a syndrom vyhoření. Vznik syndromu vyhoření, jeho hlavní příčiny a projevy, fáze syndromu vyhoření a prevence. Práce se stresem, posilování osobnostních rezerv. Aktuální řešení důsledků stresu a syndromu "vyhoření". Možnosti využití relaxačních technik, včetně technik u poruch spánku.

Práce s třídními kolektivy, prevence poruch chování, prevence sociálně patologických jevů, prevence užívání návykových látek, šikana, kyberšikana (Management dětského kolektivu a možnosti intervence ve školní třídě)
(16 hodin)

Vzdělávací program se zaměřuje na aplikaci nejnovějších poznatků a trendů z oblasti školní psychologie v našich školách a školských zařízení. Vychází z dlouhodobé zkušenosti lektora, řešení praktických situací ve školách po celé ČR a také ze současných výzkumů dynamiky školní třídy, publikovaných v odborném tisku. Teoretický výklad bude doplněn četnými příklady z praxe, prostor bude věnován i kazuistikám účastníků.
První den vzdělávacího programu lektor seznámí účastníky s možnostmi vedení dětského kolektivu – školní třídy.
Teoretický úvod se zaměří na školní třídu jako sociální skupinu, na práci s hierarchií dětského kolektivu, patologické formy třídního kolektivu, možnosti diagnostiky.
Závěr semináře bude věnován manažerským dovednostem pedagoga a prevenci syndromu vyhoření. Druhý den bude věnován efektivní a účelné intervenci ve školní třídě, kdy je třeba dosáhnout změny chování dětí a obecného klimatu ve školní třídě. V teoretické části se seznámí s dynamikou školní třídy a možnostmi intervence. V praktické části si účastníci připraví vlastní postup intervence. V závěru se seznámí se s možnostmi posuzování efektivity práce se třídou.

Nejen V síti
(8 hodin)

Účastníci budou seznámeni s výsledky výzkumů zaměřených na využívání internetu a s riziky využívání internetu ve vztahu k dětem a dospívajícím, zejména pak v oblastech s rizikem online sexuálního zneužívání. Účastníci budou také seznámeni s dalšími internetovými zdroji ve vztahu k sexualitě, se kterými se děti a dospívající mohou v online prostředí setkat. První část bude zakončena diskuzí nad probranými tématy.

Ve druhé části budou účastníci seznámeni s rámcovou metodikou pro práci se sexuálními tématy, se zřetelem k filmu V síti (dětská verze). Budou probrány jednotlivé části metodiky – základní informace o filmu V síti (dětská verze), principy využití filmu pro skupinové sledování, co udělat před filmem, jak na diskusi nad filmem, jak zajistit bezpečí pro všechny dětské a dospívající diváky filmu. Druhá část bude zakončena diskuzí nad probranými tématy.

Práce se skupinou –
Adaptační kurz v praxi
(8 hodin)

Vzdělávací program uvádí účastníky do tématiky z hlediska praxe. Cílem semináře je formou autentického zážitku provést frekventanty tématem tak, aby si odnesli náměty, jak kurz zorganizovat a vést po obsahové i formální stránce. Účastníci si vyzkouší některé techniky skupinové práce v souvislosti s fázemi vývoje skupiny, seminář upozorní na důležité momenty týkající se úlohy jednotlivých účastníků, témat autority, nejistoty i odporu. Práce formou sebezkušenosti posiluje odpovědnost a obecně přispívá k uvědomění si možností i limitů adaptačních kurzů.