Vzdělávací programy pro školní speciální psychology
2. úroveň – středně pokročilý specialista
Vývojová dysfázie – porucha vývoje řeči a její vliv na celkový vývoj dítěte (8 hodin)
Seznámení se symptomatikou diagnózy vývojová dysfázie, příslušnou terminologií a její etiologií. Stručné uvedení do problematiky diagnostiky a terapie v rámci lékařských oborů (foniatrie, neurologie, klinická psychologie, klinická logopedie). V rámci několika ukázkových kazuistik bude proveden rozbor jednotlivých typických příkladů vývojové poruchy řeči u různých věkových skupin postižených dětí (např. předškolní věk, mladší školní věk) s důrazem na komplexnost obrazu obtíží. U školních dětí pak bude rozebrán vliv vývojové dysfázie na školní úspěšnost, souvislosti se specifickými poruchami učení či s dalšími možnými komplikacemi. S ohledem na možnosti poskytování péče takto znevýhodněným žákům budou probrány možné postupy při speciálně pedagogické diagnostice a reedukaci dysfatiků, specifika vzdělávání v rámci běžné ZŠ. Účastníci se budou moci aktivně zapojit do semináře ať už vlastními zkušenostmi, postřehy či dotazy mimo jiné také v rámci diskuze. Seminář bude provázán audiovizuálními ukázkami řeči dětí s vývojovou dysfázií a ukázkami cílené logopedické intervence zaměřené na terapii.
Podpora při vzdělávání dětí, žáků s poruchou autistického spektra (16 hodin)
Tematicky bude vzdělávání zaměřeno na získání základním informacím o symptomatice Poruch autistického spektra (PAS), o komorbidních diagnózách, o chování žáků s PAS. Účastníci budou seznámeni s diagnostickými postupy a metodami posuzování autistického chování. Budou představeny specifické metody a postupy využívané při vzdělávání těchto žáků. V rámci kurzu budou řešeny možnosti zařazení a vzdělávání žáků s PAS do škol a tříd dle §16 (9) i do hlavního vzdělávacího proudu, možnosti realizace podpůrných opatření při jejich vzdělávání, problémové situace a eliminace negativních dopadů inkluzivního i speciálního vzdělávání. Podstatná část výkladu bude věnována ukázkám pomůcek, včetně jejich užití při vzdělávání žáků s PAS a seznámení s metodickými materiály využívanými pedagogy při vzdělávání těchto žáků.
V praktické části budou účastníci seznámeni s postupy a metodami při práci se žáky s PAS, budou uvedeny konkrétní příklady jejich aplikace do vzdělávání. V rámci praktické části budou představeny základní postupy při práci s motivací, systém žetonového hospodářství a pozitivního odměňování. Na základě poznatků získaných v teoretické části budou účastníci schopni na základě zadaných úkolů vytvářet motivační systém pro konkrétní žáky. V neposlední řadě proběhne seznámení se základními postupy při výrobě pomůcek s uplatněním principu individualizace. Výroba pomůcek se bude primárně zaměřovat na strukturalizaci obsahu, vizuální podporu, úpravu protetického prostředí, na nácvik sociálně komunikačních dovedností a na zvládání náročného chování. Účastníci se tak naučí s pomůckami pracovat a aplikovat je do vzdělávání.
Úvod do problematiky, Triáda postižení – kvalitativní narušení v oblasti sociálního chování, komunikace a představivosti, Specifika přístupu – uplatňování metodiky strukturovaného učení, zvláštnosti chování, odlišnosti v komunikaci, v přijímání a vyhodnocování informací. Příprava pedagogů na práci s žáky s PAS. Formální stránka společného vzdělávání, případně zařazení do třídy či školy dle § 16 (9), kritéria pro výběr asistenta pedagoga. Zásady týmové spolupráce pedagogických pracovníků ve třídě, kompetence asistenta pedagoga, případně dalšího pedagogického pracovníka. Konzultace s pracovníky školského poradenského zařízení. Spolupráce s rodinou. Jednotlivé dílčí metody a postupy při vzdělávání žáka s PAS (úprava prostředí, motivační systém, vizuální podpora, nácviky komunikačních a sociálních dovedností, zvládání náročného chování).
Metodika strukturovaného učení - modelové kazuistiky – příklady společného vzdělávání i vzdělávání ve třídě či škole dle § 16(9) – nácviky společných aktivit a zapojení do kolektivu žáků, podpora při rozvoji sociálně komunikačních dovedností, ukázky využívaných pomůcek a dalších výukových prostředků. Instruktážní videoukázky s příklady vzdělávání žáků s PAS v základní škole, jejich rozbor a aplikace poznatků do praxe.
Práce ve skupinách – modelové vytvoření podpůrných opatření dle ukázky z vyšetření, úprava prostředí, vizuální podpora.
Seznámení s Edukačně hodnotícím profilem (pro dítě do 7 let, pro žáka 8 – 15 let), práce se získanými informace a vývojovým profilem, tvorba individuálního vzdělávacího plánu. Strategie nácviku sociálních dovedností a komunikace; využití specifických pomůcek. Komiksová forma, sociální scénáře, sociální příběhy, procesuální schémata, společenské hry. Seznámení s praktickým vedením individuálních nácviků sociálních dovedností a rozvojem sociálních dovedností skupinovou formou. Konkrétní ukázky pomůcek. Motivace a její význam při rozvoji sociálních dovedností u žáků s deficitem sociálních dovedností.
Tvorba pomůcek pro žáka s PAS - dělení pomůcek, důraz na strukturu a vizualizaci pomůcek, individuální aspekty při výrobě pomůcek, náměty pro výukové a herní aktivity. Používané strategie při výrobě pomůcek – volba námětu, materiálu. Prezentace účastníků.
Podpora při vzdělávání žáků s psychiatrickým onemocněním (8 hodin)
Vzdělávací modul je zaměřený na ozřejmění problematiky vzdělávání žáků s psychiatrickým onemocněním ve školním prostředí. Stěžejní část modulu představuje problematiku edukace žáků s psychiatrickým onemocněním v době před stanovením diagnózy. Obsah vzdělávání je zaměřen na identifikaci dítěte/žáka v riziku, a na metody, a způsoby práce s tímto žákem. Předně je pozornost soustředěna na časté vývojové poruchy a psychiatrické nemoci žáků v základním a středním vzdělávání, vč. stručného přehledu diagnóz dle Mezinárodní klasifikace nemocí a typických projevů, kterými se nejčastější diagnózy daného věku projevují. Dále je pozornost věnována objasnění příčin vzniku psychiatrického onemocnění a přehledu základní zdravotnické péče o žáky s psychiatrickým onemocněním v ČR. Následně se vzdělávací modul soustředí na objasnění postupů práce pracovníků školy v případě projevů, které se mohou vázat k psychiatrické diagnóze.
Krizová intervence v prostředí škol (8 hodin)
Seznámení s problematikou krizové intervence po tragické události v prostředí školy. Mapuje účinné postupy psychosociální pomoci při tragických událostech. Zabývá se možnostmi a limity pomoci „zasaženým“, ze strany pracovníků školy (školních psychologů, vedení školy, pedagogů).
Teoretická část je zaměřena na: výchozí principy a základní postupy krizové intervence (akutní reakce na stres, okamžité potřeby zasažených, první psychická pomoc). Dále budou probrána témata: časový průběh zpracování tragické události, práce s emocemi v krizové intervenci, doporučené postupy pomoci s ohledem na věková specifika „zasažených“, adaptivní, vědomé strategie, které lze při zátěži použít, příznaky posttraumatické stresové poruchy.
V praktické části bude probrán příklad z praxe: rozbor postupu školy po tragické události v jednotlivých krocích, vyhodnocení nejúčinnějších opatření školy z pohledu školního psychologa, zasažené rodiny, žáků, rodičů. Závěr bude věnován diskusi, postřehům a otázkám účastníků z jejich vlastní praxe.
Test stromu (16 hodin)
Kresba stromu (BT, Baumtest, základním východiskem je práce K. Kocha) je kresebná projektivně - výrazová technika, vhodná jako pomocná metoda při diagnostice osobnosti dětí od cca 12 let a zejména dospělých. Patří u nás k nejpoužívanějším projektivním metodám vůbec. Kresba stromu umožňuje, při respektování základních omezení, komplexní pohled na osobnost v celé její složitosti a dynamice, zejména vlastní sebepojetí a schopnost prosadit se ve vnějším světě. Vzdělávací program bude probíhat seminární formou, důraz bude kladen zejména na otázku praktického využití probírané metody. Všechny probírané jevy budou demonstrovány na konkrétních kresbách z praxe, bude proveden podrobný rozbor řady diagnosticky zajímavých kreseb, včetně praktických cvičení pro posluchače. Prostor bude věnován i rozboru kreseb z vlastní praxe posluchačů. Lektor kurzu je autorem obsáhlé a zatím jediné české příručky „Test stromu“ (vydala PPPP, 1998 a 2002).
První den: Úvod do problematiky diagnostického využití kresby, specifické možnosti a limity kresebných testů, administrace metody, významné projektivní znaky u kresby stromu, normální kresby, varovné projevy, projevy obran a záměrných stylizací, úvod do formální analýzy kresby stromu.
Druhý den: Formální analýza kresby stromu, obsahová analýza, znaky dětské kresby, „patologické“ kresby, rozbory konkrétních kreseb, odborná diskuze.
Vytváření příběhů - verbální test tvořivosti (7 hodin)
Vytváření příběhů je standardizovaný skríningový psychodiagnostický nástroj pro zjišťování tvořivosti dětí ve věku 5 až 12 let. Podnětovým materiálem jsou obrázky tří, resp. čtyř nereálných zvířat (podle toho, zda jde o variantu pro děti a žáky do osmi let nebo pro žáky osmileté a starší). Úkolem probanda je vytvořit o nich 2 příběhy, první k jejich vyobrazení bez kontextu, druhý k vyobrazení každého z nich v kontextu určitého prostředí.
Úvod kurzu bude věnován seznámení s testem a jeho východisky. Navazovat bude základní výcvik v užívání testu, který bude věnován zejména administraci, vyhodnocování, postupům při interpretaci a možnostem využití testu v praxi. Výcvik bude postaven na ukázkách modelových případů.
Téma smrti jako součást krizového plánu školy (8 hodin)
Program je zaměřen na způsoby, jak pracovat s tématem smrti na půdě školy, a to ve výuce a v oblasti preventivní i intervenční. Preventivní oblast bude zaměřena na způsoby podpory práce s třídou, které se osvědčují jako důležitá „pracovní půda“ při situaci, kdy je třeba intervenčního stylu práce. Budeme se věnovat jak nespecifickým, tak i specifickým preventivním přístupům. V druhé části programu se budeme věnovat intervenční práci při situacích, kdy může smrt do školy vstoupit, tedy ve chvíli, kdy někomu z žáků zemře někdo blízký, když zemře někdo ze školy a když zemře někdo ze školy na školní akci. Pro všechny tyto situace budeme vytvářet a procházet krizové plány, aby účastníci mohli z kurzu odcházet s připravenou osnovou postupu.
Zuřivec – prevence domácího násilí (7 hodin)
(s využitím animovaného filmu Zuřivec): Domácí násilí – definice, výzkum a následky, interdisciplinární spolupráce.
Práce s filmem a školení k využití filmu na školách (pro děti od 5. třídy ZŠ).
Definice, základní pojmy, mezinárodní studie výskytu domácího násilí, výzkumy dopadů domácího násilí na vývoj dětí. Reakce dětí na domácí násilí. Prevence domácího násilí (primární, sekundární a terciární).
2. část
Informace o filmu a promítnutí filmu (film: 20 min.)
3. část
Práce ve skupinách
4. část
Práce s filmem na školách – základní strategie a sdílení zkušeností.
Case management ve školské praxi
Definování a funkce case managementu (řízení případu, vedení causy), potřeba multidisciplinárního přístupu – mezioborové komunikace, formální a neformální kontakt odborníků. Zaměření na zdravé stránky klienta. Profesionální vedení rozhovoru s dítětem, práce s rodinou. Facilitátorské dovednosti. Aplikace metod případové práce a case managementu. Vyhodnocování plnění zakázky. Možnosti uplatnění měkkých dovedností při vedení. Aplikovaná asertivita, práce s námitkami.
Práce se stresem v poradenství (8 hodin)
Stres ve školství a poradenství. Stres a syndrom vyhoření. Vznik syndromu vyhoření, jeho hlavní příčiny a projevy, fáze syndromu vyhoření a prevence. Práce se stresem, posilování osobnostních rezerv. Aktuální řešení důsledků stresu a syndromu "vyhoření". Možnosti využití relaxačních technik, včetně technik u poruch spánku.
Práce s třídními kolektivy, prevence poruch chování, prevence sociálně patologických jevů, prevence užívání návykových látek, šikana, kyberšikana (Management dětského kolektivu a možnosti intervence ve školní třídě)
(16 hodin)
Vzdělávací program se zaměřuje na aplikaci nejnovějších poznatků a trendů z oblasti školní psychologie v našich školách a školských zařízení. Vychází z dlouhodobé zkušenosti lektora, řešení praktických situací ve školách po celé ČR a také ze současných výzkumů dynamiky školní třídy, publikovaných v odborném tisku. Teoretický výklad bude doplněn četnými příklady z praxe, prostor bude věnován i kazuistikám účastníků.
První den vzdělávacího programu lektor seznámí účastníky s možnostmi vedení dětského kolektivu – školní třídy.
Teoretický úvod se zaměří na školní třídu jako sociální skupinu, na práci s hierarchií dětského kolektivu, patologické formy třídního kolektivu, možnosti diagnostiky.
Závěr semináře bude věnován manažerským dovednostem pedagoga a prevenci syndromu vyhoření. Druhý den bude věnován efektivní a účelné intervenci ve školní třídě, kdy je třeba dosáhnout změny chování dětí a obecného klimatu ve školní třídě. V teoretické části se seznámí s dynamikou školní třídy a možnostmi intervence. V praktické části si účastníci připraví vlastní postup intervence. V závěru se seznámí se s možnostmi posuzování efektivity práce se třídou.
Nejen V síti
(8 hodin)
Účastníci budou seznámeni s výsledky výzkumů zaměřených na využívání internetu a s riziky využívání internetu ve vztahu k dětem a dospívajícím, zejména pak v oblastech s rizikem online sexuálního zneužívání. Účastníci budou také seznámeni s dalšími internetovými zdroji ve vztahu k sexualitě, se kterými se děti a dospívající mohou v online prostředí setkat. První část bude zakončena diskuzí nad probranými tématy.
Ve druhé části budou účastníci seznámeni s rámcovou metodikou pro práci se sexuálními tématy, se zřetelem k filmu V síti (dětská verze). Budou probrány jednotlivé části metodiky – základní informace o filmu V síti (dětská verze), principy využití filmu pro skupinové sledování, co udělat před filmem, jak na diskusi nad filmem, jak zajistit bezpečí pro všechny dětské a dospívající diváky filmu. Druhá část bude zakončena diskuzí nad probranými tématy.
Práce se skupinou –
Adaptační kurz v praxi
(8 hodin)
Vzdělávací program uvádí účastníky do tématiky z hlediska praxe. Cílem semináře je formou autentického zážitku provést frekventanty tématem tak, aby si odnesli náměty, jak kurz zorganizovat a vést po obsahové i formální stránce. Účastníci si vyzkouší některé techniky skupinové práce v souvislosti s fázemi vývoje skupiny, seminář upozorní na důležité momenty týkající se úlohy jednotlivých účastníků, témat autority, nejistoty i odporu. Práce formou sebezkušenosti posiluje odpovědnost a obecně přispívá k uvědomění si možností i limitů adaptačních kurzů.