Vzdělávací programy pro školní psychology
3. úroveň – pokročilý specialista
Kazuistický seminář pro odborné pracovníky ŠPZ, ŠPP a ústavní péče (8 hodin)
Vymezení pravidel komunikace a sdílená očekávání účastníků. Výběr kazuistiky, její zpracování a závěr. Reflexe naplnění očekávání, diskuze a závěr programu.
Se supervidovaným jedincem, týmem, skupinou pracuje lektorka v programu především na vnímání a reflektování vlastní práce a hledání nových řešení problematických situací. Zaměřuje se na prohloubení prožívání, lepší porozumění dané situaci, uvolnění tvořivého myšlení a rozvoji nových perspektiv profesního chování s akcentem na proces učení. Lektorka pracuje prostřednictvím rozhovoru, skupinové práce, sdílení zkušeností a náhledu, popisu situace, verbalizace problému, kontraktováním, modelováním situace a pomocí zpětné vazby při totálním bezpečí, nehodnocení. Lektorka využívá koncept Feuersteinovy teorie učení, opírající se koncept videotréninku interakcí s teorií attachmentu. Provází účastníky vytyčenými situacemi se získáním náhledu na konkrétní problematiku.
Kresba postavy (FDT)
(16 hodin)
Kresba postavy (FDT) je kresebná projektivně - výrazová technika. Je vhodná jako pomocná metoda při diagnostice osobnosti dospívajících a zejména dospělých. Nabízí pohled na základní osobnostní charakteristiky, pojetí sebe sama, přijetí vlastní psychosexuální identity i na postoj k opačnému pohlaví nebo k ostatním lidem obecně. Lektor klade důraz zejména na otázku praktického využití probírané metody. Všechny probírané jevy budou demonstrovány na konkrétních ukázkách, bude proveden podrobný rozbor některých zajímavých kreseb včetně praktických cvičení pro účastníky.
První den: Úvod do problematiky diagnostického využití kresby postavy, specifické možnosti a limity kresebných testů, administrace metody, významné projektivní znaky u kresby postavy, znaky normální kresby varovné projevy, projevy různých obran a záměrných výtvarných stylizací, úvod do formální analýzy kresby postavy
Druhý den: Formální analýza kresby postavy, obsahová analýza, klinické hodnocení kresby rozbory konkrétních kreseb, odborná diskuze.
Úzkostné poruchy, afektivní poruchy, poruchy příjmu potravy (8 hodin)
Interaktivní výukový program se zaměřuje na vybrané kapitoly z oblasti duševních poruch v období dětství a dospívání. Věnuje se jak příčinám, průběhu a prognóze, tak diagnostice, psychofarmakologii, psychoterapii a prevenci duševních poruch a stavů. Podrobněji bude zmíněno téma úzkostných poruch, poruch nálady a poruch příjmu potravy v dětství a v dospívání. Diskutovány budou rozdíly mezi duševní poruchou, krizí a výchovnými problémy. Lektor se dále zaměří na výhody mezioborové spolupráce, roli poradenského pracovníka v diagnosticko-terapeutickém procesu u rizikových dětí. Teoretický rámec přednášky bude doplněn o četné příklady z praxe a obohacen názornými videi. Praktická část výukového programu bude věnovaná kazuistikám účastníků.
Nové přístupy v léčbě poruch příjmu potravy v dětství a v dospívání (8 hodin)
Vzdělávací program se zaměří na téma poruch příjmu potravy (PPP) v dětství a v dospívání. Lektor představí bio-psycho-sociální pohled na poruchy příjmu potravy, seznámí účastníky s prací s metaforou, motivačními rozhovory, možnostmi individuální, skupinové či rodinné terapie, možnostmi péče v poradenství a ve zdravotnictví. Diskutovány budou problémové okruhy: po čem nemocní s poruchami příjmu potravy touží a čeho se děsí – téma jiného světa nemocných, terapeut jako pomocník i nepřítel zároveň – téma ambivalence v léčbě, model závislostní, deprivační, únikový, kognitivní deficit jako lék, fáze onemocnění a fáze terapie, práce s rodinou, koncept vícerodinné terapie. Teoretický rámec bude doplněn o četné příklady a kasuistiky z praxe lektora. Zmíněna bude možnost prevence PPP v prostředí školy.
Specifika komunikace s dospívajícími s depresivním prožíváním a sebepoškozováním (8 hodin)
Vzdělávací program se zaměří na problematiku deprese, sebepoškozování a sebevražednosti u dospívajících z pohledu psychiatrie a psychoterapie. Vycházet bude z přímé zkušenosti lektora s dospívajícími s duševním onemocněním. V teoretické části se účastníci seznámí se základními pojmy, projevy potíží, možnostmi přístupu a léčby, definicí sebevražednosti, popisem rozvoje sebevražedného jednání, vysvětlení souvislosti s depresí a poruchami osobnosti. Dále se budeme věnovat hlubšímu pochopení mechanismů sebepoškozování a možnostmi pomoci ve školní a poradenské praxi. Účastníkům budou prezentovány praktické ukázky komunikace s jedinci trpícími těmito potížemi. Důraz bude kladen na vyhodnocení závažnosti deprese a sebevražedných úvah, seznámení s možnostmi jednání a způsoby nabídnutí pomoci.
Disharmonický vývoj osobnosti, závislosti, psychotické poruchy v dětství a v dospívání (8 hodin)
Interaktivní výukový program se zaměřuje na vybrané kapitoly z dětské a adolescentní psychopatologie. V teoretické části programu budou prezentována následující témata: proměna pohledu na duševní nemoc v čase, příčiny, průběh a prognóza, psychologická diagnostika, psychofarmakologie, psychoterapie a prevence vybraných duševních poruch a stavů. Podrobněji budou zmíněny vybrané kapitoly z psychopatologie - problematika disharmonického vývoje osobnosti, téma závislostí a psychotických poruch v dětském věku a v dospívání. Teoretická část bude doplněna o četné příklady z praxe a obohacena názornými videi. Praktická část programu bude věnována rozboru kasuistik účastníků.
Screening poruch autistického spektra pomocí nástrojů CAST a CARS (6 hodin)
V rámci teoretického úvodu budou účastníci seznámeni s problematikou poruch autistického spektra (PAS) – konkrétně s jejich historií a klasifikací, epidemiologií a etiopatogenezí, klinickým obrazem, komorbiditami, průběhem, prognózou a možnostmi terapie. V další části kurzu bude přehledně probrána diagnostika PAS – konkrétně kritéria MKN-10, role screeningu v časné diagnostice PAS, nástroje diagnostiky používané v České republice. Praktická část kurzu bude věnována rodičovskému dotazníku CAST (Childhood Autism Spectrum Test) – rozboru jednotlivých položek, způsobu administrace, vyhodnocení, interpretaci výsledků a observační škále CARS (Childhood Autism Rating Scale) – rozboru jednotlivých položek, způsobu administrace, vyhodnocení, interpretaci výsledků.
Supervize - nutnost nebo nadstandard v poradenské praxi? (8 hodin)
Supervize, jako odborná podpora osobnostního i profesního rozvoje, je jednou z forem jak předcházet pocitům vyhoření a zvyšovat své odborné kompetence. Cílem semináře je seznámit účastníky s pojetím supervize v pomáhajících profesích. Vysvětlit strukturu supervizního procesu, druhy supervize, možnosti supervize – včetně rozmanitosti témat obsahu supervize. Vyložit principy supervize s využitím zkušeností z terénu. Součástí programu bude ukázka praktické supervize ve skupinách a diskuse o možnosti aplikace v praxi.
Hodnocení traumatu u mladších dětí - výcvik v práci s metodou TSCYC (8 hodin)
Vzdělávací program seznamuje začínající uživatele s metodou Hodnocení traumatu u mladších dětí (Trauma Symptom Checklist for Young Children, zkratka TSCYC, autor John Briere).
Standardizovaný dotazník, zahrnující devadesát položek, umožňuje stanovit pravděpodobnost přítomnosti posttraumatické stresové poruchy u dítěte.
Je určen pro psychology a speciální pedagogy, kteří pracují s potencionálně traumatizovanými dětmi ve věku 3–12 let. V první části programu se účastníci seznámí s postupy administrace a vyhodnocení dotazníku. V praktické části účastníci obdrží záznamové archy a profily pro jednotlivé věkové skupiny, budou diskutovat předložené ukázky a kasuistiky. Diagnostický nástroj není v ceně kurzu.
Kazuistický seminář k nástroji Hodnocení traumatu u mladších dětí – metoda TSCYC (8 hodin)(16 hodin)
Vzdělávací program navazuje na základní kurz zaměřený na práci s metodou Hodnocení traumatu u mladších dětí (Trauma Symptom Checklist for Young Children, zkratka TSCYC, autor John Briere). Je určen pro odborníky, kteří absolvovali základní vzdělávací program k tomuto nástroji a aktivně ho užívají. Lektorka bude s ostatními odborníky pracovat s kazuistikami účastníků formou skupinové diskuze, reflexe a supervize.