Vzdělávací programy pro školní speciální pedagogy

1. úroveň – začínající specialista

Program pro začínající školní psychology/školní speciální pedagogy (40 hodin)

Program je úvodem do specializační přípravy absolventů studia oborů psychologie a speciální pedagogika akreditovaných podle zákona č. 111/1998 Sb. o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), kteří začínají nebo se chystají začít vykonávat poradenskou praxi v základních školách.
Hodinová dotace programu v celkovém počtu 40 hodin je rozložena do 5 pracovních dnů.
Program zahrnuje obecnou část, specializované části a závěrečnou část.

Obsah programu

1. Obecná část (4 hodiny)

Obsahem je společný základ poradenské práce ve školství – obecná výbava pro práci poradenského pracovníka ve škole.

2. Specializovaná část - modul A, modul B (35 hodin) Sestává se ze dvou modulů:

modul A: začínající školní psycholog

modul B: začínající školní speciální pedagog

Specializovaná část je zaměřena na praktické zvládání základních odborných dovedností psychologa (modul A) a speciálního pedagoga (modul B) ve škole – jednání s klientem, řešení běžných případů praxe psychologa/speciálního pedagoga ve škole, používání základních psychodiagnostických metod /metod speciálně pedagogické diagnostiky a základních postupů psychologické /speciálně pedagogické intervence.

3. Závěrečné zhodnocení programu (1 hodina)

Závěrečné zhodnocení programu je společné pro oba moduly.


Modul B – začínající školní speciální pedagog.

Obecná část:

Poradenský pracovník ve školském systému: standardy jednotlivých poradenských profesí, pracovní náplň školního psychologa/speciálního pedagoga a specifika vykonávaných činností, interdisciplinární přístup v poradenské práci, spolupráce poradenských pracovníků školy a ŠPZ, trendy v oblasti poradenství – Třístupňový model péče (preventivně-intervenční model péče). Poradenské služby a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve školských právních předpisech: Orientace v současné legislativě, obecně platné právní předpisy důležité pro poradenskou práci ve školství. Etické aspekty práce psychologa a speciálního pedagoga ve škole. Dokumentace speciálního pedagoga.

Specializovaná část – 35 hodin

  1. Pozorování, rozhovor a analýza produktů jako základní nástroje poradenské práce: zaměřené pozorování a jeho záznam, pozorovací archy; diagnostický x poradenský rozhovor, volba schémat, záznamy; speciálně pedagogická analýza produktů a vytváření žákovského portfolia.
     

  2. Vzdělávání žáků s rizikem rozvoje speciálních vzdělávacích potřeb v praxi: role speciálního pedagoga školy v práci se žáky, sledované oblasti a formy depistáže, diagnostika počáteční obtíží, Plán pedagogické podpory (PLPP).
     

  3. Vzdělávání žáků se SVP v praxi: role speciálního pedagoga školy v práci se žáky s jednotlivými druhy speciálních vzdělávacích potřeb. Individuální vzdělávací plán (IVP), jeho tvorba a realizace, možnosti pomoci speciálního pedagoga žákovi s IVP; tzv. „hraniční“ žáci a možnosti jejich speciálně pedagogické podpory.
     

  4. Diagnostika a náprava specifických poruch učení: charakteristika jednotlivých druhů specifických poruch učení (SPU) a dětí s těmito poruchami, speciálně pedagogická diagnostika SPU u dětí v mladším a starším školním věku a v adolescenci, PLPP či IVP pro žáka se SPU, speciálně pedagogické metody reedukace SPU u jednotlivých věkových kategorií a dle typu obtíží práce speciálního pedagoga s rodiči dětí se SPU.
     

  5. Diagnostika a náprava specifických poruch učení v ŠPP: speciálně pedagogická diagnostika a náprava SPU u dětí v mladším a starším školním věku a v adolescenci., PLPP či IVP pro žáka se SPU, speciálně pedagogické metody reedukace SPU u jednotlivých věkových kategorií a dle typu obtíží, práce speciálního pedagoga s rodiči a učiteli dětí se SPU.
     

  6. Výchovné problémy a poruchy chování: základní charakteristiky výchovných problémů a poruch chování; možnosti a limity práce speciálního pedagoga se žáky. Možnosti intervence u žáků s výchovnými problémy individuální výchovný program (IVýP) a zkušenosti s jeho využíváním; spolupráce speciálního pedagoga školy a PPP s učiteli a rodiči při řešení výchovných problémů, možnosti spolupráce s dalšími institucemi a jejich indikace.

  7. Speciální pedagog, třída a učitel: struktura a dynamika a vývoj školní třídy; diagnostika výukového klimatu ve třídě, diagnostika vztahů ve třídě; sdělování výsledků diagnostiky žákům, učitelům, rodičům; využití výsledků diagnostiky pro další práci speciálního pedagoga se třídou – možnosti práce se třídou; metodická podpora práce třídního učitele a spolupráce speciálního pedagoga s třídními učiteli.

  8. Speciální pedagog ve spolupráci s asistentem pedagoga: metodické vedení asistentů pedagoga, spolupráce s dalšími institucemi, rizika a podmínky práce asistentů pedagoga.

  9. Speciální pedagog ve spolupráci s rodiči: možnosti a formy spolupráce speciálního pedagoga s rodiči, komunikace a motivace ke spolupráci, specifika podle typu obtíží dítěte a podle osobnostní typologie rodičů, vliv očekávání a předsudků.

  10. Kazuistický seminář - Příklady dobré praxe, diskuse, využití akcentace propojení teoretických poznatků s praxí.

Legislativní ukotvení vzdělávání dětí, žáků se speciálními vzdělávacími potřebami

Výklad právní úpravy vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a vzdělávání žáků nadaných. Podrobný výklad pravidel poskytování podpůrných opatření v základní škole v kontextu společného vzdělávání. Pracovně právní aspekty použití personálních podpůrných opatření - asistent pedagoga, tlumočník znakového jazyka, přepisovatel, speciální pedagog. Aspekty komunikace mezi školou, rodiči, poradenským zařízením, právo na revizi doporučeného podpůrného opatření. Organizace vzdělávání v ZŠ upravená v prováděcích předpisech, počty žáků na třídu. Problematika vzdělávání žáků uvedených v § 16 odst. 9 školského zákona. Fungování a úloha školního poradenského pracoviště a školského poradenského zařízení podle vyhlášky č. 72/2005 Sb., ve znění pozdějších předpisů v kontextu společného vzdělávání. Problematika vzdělávání žáků nadaných a aplikace podpůrných opatření vedoucích k jejich aktivizaci. Praktická implementace kodifikace společného vzdělávání v podmínkách základního vzdělávání, rizika a jejich předcházení, způsoby řešení

Obsah programu

Teoretická část - 6 hodin

Výklad právní úpravy dané

- zákonem č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním a vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů

- vyhláškou č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění pozdějších předpisů

- vyhláškou č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky, ve znění pozdějších předpisů

- vyhláškou č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů

Praktická část - 2 hodiny

Kodifikace společného vzdělávání v podmínkách základní školy – praktická aplikace právní úpravy na podmínky povinného vzdělávání a použití podpůrných opatření. Rizika v praxi školy, úloha zapojených aktérů, předcházení a řešení konfliktů, řešení problémových situací. Příklady dobré praxe – rozbor řešení.

Práce s doporučením pro vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami (8 hodin)

Legislativní východiska, práce s nimi. Doporučení jako základní dokument nastavení podpůrných opatření (PO) pro vzdělávání dětí/žáků/studentů (dále jen „žáků“) se SVP - proces přípravy a vytváření doporučení, proces posuzování vzdělávacích potřeb žáka, formulace závěrů vyšetření, využití informací z dosavadního průběhu vzdělávání žáka. Klíčoví aktéři a jejich komunikace a spolupráce, předávání informací a jejich ochrana.

Podpůrná opatření pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami – úprava obsahu a výstupů ze vzdělávání dětí/žáků (8 hodin)

Vhled do problematiky podpůrného opatření - úprava obsahu a výstupů ze vzdělávání (právní předpisy v kontextu tématu; Význam pojmů: učivo, výstupy ze vzdělávání, výsledky vzdělávání, vzdělávací obsah v souvislosti se vzděláváním dětí/žáků s přiznaným PO; postupy realizace uvedeného PO), vztah RVP – ŠVP – IVP.

Obsah programu

Vhled do problematiky podpůrného opatření - úprava obsahu a výstupů ze vzdělávání (právní předpisy v kontextu tématu; Význam pojmů: učivo, výstupy ze vzdělávání, výsledky vzdělávání, vzdělávací obsah v souvislosti se vzděláváním dětí/žáků s přiznaným PO; postupy realizace uvedeného PO), vztah RVP – ŠVP – IVP.

Praktická část (workshop) – práce se školním vzdělávacím programem (ŠVP) a individuálním vzdělávacím plánem (IVP) při modelovém řešení realizace PO spočívající v úpravě obsahu a výstupů vzdělávání. Modelové příklady PO u žáků s jednotlivými druhy znevýhodnění s přiznaným podpůrným opatřením druhého až pátého stupně.

Teoretická část: právní předpisy v oblasti předškolního, základního, středního vzdělávání v kontextu obsahu vzdělávání/vzdělávacího obsahu; Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání (RVP PV), Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV), Rámcový vzdělávací program pro gymnaziální vzdělávání (RVP G), Rámcové vzdělávací programy pro střední odborné vzdělávání (vzdělávací obsah, učivo, očekávané výstupy, výsledky vzdělávání), ŠVP; specifika problematiky na VOŠ, PO úprava obsahu a výstupů ze vzdělávání pro děti/žáky s přiznaným podpůrným opatřením druhého až pátého stupně; podpůrná opatření podle § 16 školského zákona, souvislosti v jejich realizaci; vytváření podmínek pro jejich naplňování z pozice vedoucích pedagogických pracovníků; IVP jako nástroj pro realizaci jednotlivých PO, tvorba, realizace, vyhodnocení z pozice vedoucího pedagogického pracovníka, vymezení rozdílů ve vztahu k IVP dle § 18 školského zákona

Praktická část: práce s ŠVP při realizaci PO úprava vzdělávací nabídky, úprava obsahu a výstupů ze vzdělávání z pozice vedoucího pedagogického pracovníka; řešení modelových situací - realizace PO úprava obsahu a výstupů ze vzdělávání na praktických příkladech, řízení procesu tvorby, realizace a vyhodnocení IVP z pozice vedoucího pedagogického pracovníka.

Vzdělávání dětí, žáků nadaných

Modul poskytuje teoretický vhled do problematiky vzdělávání nadaných dětí, koncepční a legislativní rámec problematiky. V kontextu společného vzdělávání se zaměřuje na možnosti praktické aplikace teoretických východisek a podpůrných opatření do praxe mateřské školy. Dále poskytne základní přehled o vzdělávacích přístupech a strategiích práce s nadanými, o projevech nadání v předškolním věku, o aplikaci podpůrných opatření v procesu vzdělávání nadaných dětí v mateřské škole.

V praktické části (workshopu) se modul zaměřuje na aktivity aplikačního a činnostního charakteru se zaměřením na práci s didaktickými materiály pro nadané děti v předškolním věku, rozbor kazuistik nadaných dětí a skupinové aktivity zaměřené na tvorbu návrhů aktivit a činností pro nadané děti předškolního věku

Postavení asistenta pedagoga ve školském systému (8 hodin)

  • Legislativní ukotvení funkce AP, rozlišení školní asistent, osobní asistent, asistent pedagoga. Legislativnímu ukotvení pozice v právním systému ČR a věci související z hlediska práva. Rozbor jednotlivých typů (pozic) asistentů, se kterými se ve škole můžeme setkat, specifika těchto pozic.
  • Vymezení kompetencí AP x učitel, varianty a možnosti práce AP ve třídě, náplň práce asistenta pedagoga, metody práce AP. Vztah AP – dítě – učitel – rodič/rodina, metodická podpora prostřednictvím ŠPP a ŠPZ.
  • Bariéry a rizika v práci AP (osobnostní vlastnosti AP, syndrom vyhoření, mlčenlivost, etický kodex, neoprávněné nároky ze strany zákonných zástupců, nerespektování AP učitelem, přenášení pravomocí učitele, nefunkční komunikace učitel – AP).
  • Specifika spolupráce a komunikace AP a učitele u jednotlivých skupin handicapů v základní škole.

Metody práce se žáky s ADHD (8 hodin)

Vzdělávací program je zaměřen na problematiku žáků s diagnózou ADHD. Teoretický úvod zahrnuje stručné vymezení pojmů, popis diagnózy a diferenciální diagnostiku dle současných klasifikací, možnosti a limity ADHD. V praktická části se lektor zaměří na komunikaci s těmito žáky ve škole a v rodině, popsány budou tři základní potřeby, jejichž zformulování vychází z praxe lektora na poli rodinné terapie, a pomocí nichž účastníci lépe porozumí nejen tomu, co dítě potřebuje, ale i jak s ním pracovat, komunikovat a jak se mu přiblížit. Diskutovány budou další aspekty této problematiky, jako jsou například vnitřní a vnější motivace, oceňování, chválení a povzbuzování, odměny a tresty, „nálepkování“ dětí, stanovení jasných a srozumitelných pravidel, vysvětlení fenoménů Golem a Pygmalion efekt apod.

Vzdělávání dětí, žáků s rizikovým chováním a s agresivními projevy v chování (16 hodin)

Poskytnutí orientace v možnostech prevence podpory a provázení dětí s rizikovým chováním v základní škole. Seznámit se současnou terminologií, jejím vývojem a souvislostmi. Terminologie reflektující současný vývoj a změnu v přístupech k dětem snižuje riziko stigmatizace, pracuje s pozitivním postojem ke změně v chování a zdůrazňuje vývoj rizikového chování v bio-psycho-sociální triádě. Znalost etiologie rizikového chování a její zasazení do celoživotní perspektivy jedince se odráží ve volbě intervenčních strategií. Představení vícefaktorového přístupu k etiologii rizikového chování, rizikové a protektivní faktory vzniku RCH a mechanismy jejich působení, screeningové a diagnostické postupy při identifikaci rizikového chování v základní škole. Specifika diagnostiky šikany, jako skupinového fenoménu.

Obsah programu

V teoretické části budou představeny intervenční metody. Pozornost bude věnována především postupům krátké intervence, motivačních rozhovorů a rozhovorů s účastníky šikany. Na základě poznatků získaných v teoretické části kurzu, zpracují účastníci kazuistiku rizikového chování konkrétního žáka (žáků) včetně návrhu postupů intervence.

Praktická část kurzu bude věnována nácviku krátké intervence, motivačních rozhovorů se žákem a rozhovorů s účastníky školní šikany.

Závěrečná část bude věnována práci s kazuistikami (práce ve skupinkách a společná práce v plénu). Účastníci představí své zpracované kazuistiky a získají zpětnou vazbu ostatních účastníků kurzu a lektora.

Podpora při vzdělávání dětí, žáků s poruchou autistického spektra (16 hodin)

Vzdělávání bude zaměřeno na získání základních informací o symptomatice poruch autistického spektra (PAS), o komorbidních diagnózách, o chování žáků s PAS. Účastníci budou seznámeni s diagnostickými postupy a metodami posuzování autistického chování. Budou představeny specifické metody a postupy využívané při vzdělávání těchto žáků. V rámci kurzu budou řešeny možnosti zařazení a vzdělávání žáků s PAS do škol a tříd dle §16 (9) i do hlavního vzdělávacího proudu, možnosti realizace podpůrných opatření při jejich vzdělávání, problémové situace a eliminace negativních dopadů inkluzivního i speciálního vzdělávání. Podstatná část výkladu bude věnována ukázkám pomůcek, včetně jejich užití při vzdělávání žáků s PAS a seznámení s metodickými materiály využívanými pedagogy při vzdělávání těchto žáků.

Obsah programu

V praktické části budou účastníci seznámeni s postupy a metodami při práci se žáky s PAS, budou uvedeny konkrétní příklady jejich aplikace do vzdělávání. V rámci praktické části budou představeny základní postupy při práci s motivací, systém žetonového hospodářství a pozitivního odměňování. Na základě poznatků získaných v teoretické části budou účastníci schopni na základě zadaných úkolů vytvářet motivační systém pro konkrétní žáky. V neposlední řadě proběhne seznámení se základními postupy při výrobě pomůcek s uplatněním principu individualizace. Výroba pomůcek se bude primárně zaměřovat na strukturalizaci obsahu, vizuální podporu, úpravu protetického prostředí, na nácvik sociálně komunikačních dovedností a na zvládání náročného chování. Účastníci se tak naučí s pomůckami pracovat a aplikovat je do vzdělávání.

1. část

Přednáška – 5 hodin: Úvod do problematiky, Triáda postižení – kvalitativní narušení v oblasti sociálního chování, komunikace a představivosti, Specifika přístupu – uplatňování metodiky strukturovaného učení, zvláštnosti chování, odlišnosti v komunikaci, v přijímání a vyhodnocování informací.

  • Příprava pedagogů na práci s žáky s PAS. Formální stránka společného vzdělávání, případně zařazení do třídy či školy dle § 16 (9), kritéria pro výběr asistenta pedagoga. Zásady týmové spolupráce pedagogických pracovníků ve třídě, kompetence asistenta pedagoga, případně dalšího pedagogického pracovníka. Konzultace s pracovníky školského poradenského zařízení. Spolupráce s rodinou.
  • Jednotlivé dílčí metody a postupy při vzdělávání žáka s PAS (úprava prostředí, motivační systém, vizuální podpora, nácviky komunikačních a sociálních dovedností, zvládání náročného chování).

Workshop – 3 hodiny

  • Metodika strukturovaného učení - modelové kazuistiky – příklady společného vzdělávání i vzdělávání ve třídě či škole dle § 16(9) – nácviky společných aktivit a zapojení do kolektivu žáků, podpora při rozvoji sociálně komunikačních dovedností, ukázky využívaných pomůcek a dalších výukových prostředků. Instruktážní videoukázky s příklady vzdělávání žáků s PAS v základní škole, jejich rozbor a aplikace poznatků do praxe.
  • Práce ve skupinách – modelové vytvoření podpůrných opatření dle ukázky z vyšetření, úprava prostředí, vizuální podpora.

2. část

Přednáška – 2 hodiny

Zařazení žáka s PAS do ZŠ, vytvoření podmínek, jak pracovat s doporučením ŠPZ – rozbor jednotlivých podpůrných opatření, jejich aplikace do praxe. Respektování vývojové úrovně žáka s důrazem na vizuální podporu, strukturu činností a motivační pobídky.

Workshop – 6 hodin

  • Seznámení s Edukačně hodnotícím profilem (pro dítě do 7 let, pro žáka 8 – 15 let), práce se získanými informace a vývojovým profilem, tvorba individuálního vzdělávacího plánu.
  • Strategie nácviku sociálních dovedností a komunikace; využití specifických pomůcek. Komiksová forma, sociální scénáře, sociální příběhy, procesuální schémata, společenské hry. Seznámení s praktickým vedením individuálních nácviků sociálních dovedností a rozvojem sociálních dovedností skupinovou formou. Konkrétní ukázky pomůcek. Motivace a její význam při rozvoji sociálních dovedností u žáků s deficitem sociálních dovedností.
  • Tvorba pomůcek pro žáka s PAS - dělení pomůcek, důraz na strukturu a vizualizaci pomůcek, individuální aspekty při výrobě pomůcek, náměty pro výukové a herní aktivity.
  • Používané strategie při výrobě pomůcek – volba námětu, volba materiálu.
  • Prezentace účastníků.

Využití relaxačních technik při práci se žáky jako forma podpůrných opatření (8 hodin)

Cílem semináře je seznámení se základy psychohygieny a vybranými relaxačními technikami, které vedou k dalšímu rozvoji psychosociálních dovedností u pomáhajících profesí, k lepšímu hospodaření s vlastními silami, k pocitu radosti a spokojenosti v životě a s jednoduchými a účinnými technikami relaxace snadno využitelnými při práci s dětmi, a se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Seminář je kromě teoretických informací zaměřen i na praktický nácvik jednoduchých relaxačních technik, imaginace a dechových cvičení s ohledem na potřeby ve školách a školských zařízeních.