Vzdělávací programy pro školní speciální pedagogy

2. úroveň – středně pokročilý specialista

Specifika výchovy a vzdělávání hyperaktivního dítěte z pohledu poradenského pracovníka (8 hodin)

Seznámení s příslušnou terminologií: Hyperaktivita, dítě s ADHD výskyt ADHD v populaci, intelekt, pozornost, psychomotorické tempo, unavitelnost. Orientace osobou, místem a časem, prostorová orientace, pravolevá orientace, hrubá a jemná motorika, klidové polohy, pojmové myšlení, vytváření programů, vnímání verbálních podnětů, audiomotorická koordinace, grafomotorika, organicita, motorika mluvidel. Klinické příznaky ve vzájemných souvislostech. Příklady praktických situací, nácvik základních komunikačních technik.

Lateralita a její vliv na školní výkonnost (8 hodin)

Seznámení s diagnostikou laterality končetin a smyslových orgánů, problematikou zkřížené laterality. Případové studie vlivu laterality na školní výkon, včetně rizik práce s žáky se zkříženou lateralitou.

Lateralita a její vliv na školní praxi II. (8 hodin)

Navazující vzdělávací program na „Lateralita a její vliv na školní výkonnost“. Seznámení s problematikou primárních reflexů a s tím, jak tyto reflexy ovlivňují vývoj laterality a s obtížemi v psaní vyplývajícími z problematické lateralizace vs. z nevyhaslých primárních reflexů. Formou případových studií bude představen vliv laterality na školní výkon v oblasti grafomotoriky, psaní a čtení. Seznámení s cvičeními zaměřenými na vyhasnutí primárních reflexů a s cvičeními, která napomáhají vývoji v oblasti lateralizace hemisfér a praktický nácvik postupů a cvičení pro zmínění nežádoucích vlivů zkřížené laterality.

Vývojová dysfázie – porucha vývoje řeči a její vliv na celkový vývoj dítěte (8 hodin)

Seznámení se symptomatikou diagnózy vývojová dysfázie, příslušnou terminologií a její etiologií. Stručné uvedení do problematiky diagnostiky a terapie v rámci lékařských oborů (foniatrie, neurologie, klinická psychologie, klinická logopedie).
V rámci několika ukázkových kazuistik bude proveden rozbor jednotlivých typických příkladů vývojové poruchy řeči u různých věkových skupin postižených dětí (např. předškolní věk, mladší školní věk) s důrazem na komplexnost obrazu obtíží. U školních dětí pak bude rozebrán vliv vývojové dysfázie na školní úspěšnost, souvislosti se specifickými poruchami učení či s dalšími možnými komplikacemi. S ohledem na možnosti poskytování péče takto znevýhodněným žákům budou probrány možné postupy při speciálně pedagogické diagnostice a reedukaci dysfatiků, specifika vzdělávání v rámci běžné ZŠ.
Účastníci se budou moci aktivně zapojit do semináře ať už vlastními zkušenostmi, postřehy či dotazy mimo jiné také v rámci diskuze. Seminář bude provázán audiovizuálními ukázkami řeči dětí s vývojovou dysfázií a ukázkami cílené logopedické intervence zaměřené na terapii.

Specifika vzdělávání dětí a žáků s poruchami autistického spektra (8 hodin)

Obsah semináře: poruchy autistického spektra, typické chování žáků s PAS, poradenství a metodická pomoc pro klienty s PAS, Zařazování žáků s PAS do systému škol a školských zařízení, podmínky pro integraci žáků s PAS, spolupráce s rodinou žáka s PAS, metodika práce se žákem s PAS (strukturované učení, aplikovaná behaviorální terapie, výměnné komunikační strategie, atd.), typologie žáků s PAS, konkrétní příklady nácviků sociálních dovedností ve školním prostředí, metodika práce se žákem s PAS v jednotlivých vzdělávacích předmětech.

Podpora při vzdělávání žáků s psychiatrickým onemocněním (8 hodin)

Vzdělávací modul je zaměřený na ozřejmění problematiky vzdělávání žáků s psychiatrickým onemocněním ve školním prostředí. Stěžejní část modulu představuje problematiku edukace žáků s psychiatrickým onemocněním v době před stanovením diagnózy. Obsah vzdělávání je zaměřen na identifikaci dítěte/žáka v riziku, a na metody, a způsoby práce s tímto žákem.

Předně je pozornost soustředěna na časté vývojové poruchy a psychiatrické nemoci žáků v základním a středním vzdělávání, vč. stručného přehledu diagnóz dle Mezinárodní klasifikace nemocí a typických projevů, kterými se nejčastější diagnózy daného věku projevují. Dále je pozornost věnována objasnění příčin vzniku psychiatrického onemocnění a přehledu základní zdravotnické péče o žáky s psychiatrickým onemocněním v ČR. Následně se vzdělávací modul soustředí na objasnění postupů práce pracovníků školy v případě projevů, které se mohou vázat k psychiatrické diagnóze.

Třídnická hodina jako základ primární prevence (14 hodin)

V rámci teoretické části programu (8 hodin) budou účastníci seznámeni s možnostmi personálních a organizačních podmínek třídnických hodin v rámci školy. Účastníci se dozvědí, jak by měla třídnická hodina vypadat, jaká témata by měla obsahovat a která témata jsou pro třídnické hodiny vhodná či nevhodná tak, aby jedním z jejích výstupů byla i podpora společného (inkluzivního) vzdělávání. Účastníci budou seznámeni se základními pravidly vedení třídnické hodiny, strukturou třídnické hodiny, tvorbou pravidel a se základy přiměřené reflexe aktivit, dále se základním postupem vytvoření, plánování, realizací a vyhodnocením třídnické hodiny i s ohledem na věkovou různorodost žáků. V této části budou také s účastníky probírána témata kritérií náročnosti na osobnost pedagoga při vedení třídnických hodin, problematika talentu pro vedení skupiny a možnosti dalšího rozvoje sociálních dovedností pedagogů. Účastníci si sami prakticky vyzkouší několik aktivit, které lze v rámci třídnických hodin využít.
Prakticky vedený workshop (6 hodin) navazuje na teoretickou část vzdělávacího programu. Umožňuje účastníkům reflektovat některé techniky, se kterými se seznámili v rámci teoretické části. Sdílením zkušeností se účastníci dále seznamují s tím, jak vhodně reagovat na problémové situace při vedení třídnických hodin, např. na některé záporné projevy žáků, na degradaci některých členů třídy apod. Aktivní zapojení účastníků při workshopu posílí rozvoj jejich dovedností získaných v rámci teoretické části vzdělávacího programu.

Práce s třídními kolektivy, prevence poruch chování, prevence sociálně patologických jevů, prevence užívání návykových látek, šikana, kyberšikana (16 hodin)

Vzdělávací program se zaměřuje na aplikaci nejnovějších poznatků a trendů z oblasti školní psychologie v našich školách a školských zařízení. Vychází z dlouhodobé zkušenosti lektora, řešení praktických situací ve školách po celé ČR a také ze současných výzkumů dynamiky školní třídy, publikovaných v odborném tisku. Teoretický výklad bude doplněn četnými příklady z praxe, prostor bude věnován i kazuistikám účastníků.

První den vzdělávacího programu lektor seznámí účastníky s možnostmi vedení dětského kolektivu – školní třídy. Teoretický úvod se zaměří na školní třídu jako sociální skupinu, na práci s hierarchií dětského kolektivu, patologické formy třídního kolektivu, možnosti diagnostiky. Závěr semináře bude věnován manažerským dovednostem pedagoga a prevenci syndromu vyhoření. Druhý den bude věnován efektivní a účelné intervenci ve školní třídě, kdy je třeba dosáhnout změny chování dětí a obecného klimatu ve školní třídě. V teoretické části se seznámí s dynamikou školní třídy a možnostmi intervence. V praktické části si účastníci připraví vlastní postup intervence. V závěru se seznámí se s možnostmi posuzování efektivity práce se třídou.

Nejen V síti
(8 hodin)

Účastníci budou seznámeni s výsledky výzkumů zaměřených na využívání internetu a s riziky využívání internetu ve vztahu k dětem a dospívajícím, zejména pak v oblastech s rizikem online sexuálního zneužívání. Účastníci budou také seznámeni s dalšími internetovými zdroji ve vztahu k sexualitě, se kterými se děti a dospívající mohou v online prostředí setkat. První část bude zakončena diskuzí nad probranými tématy.

Ve druhé části budou účastníci seznámeni s rámcovou metodikou pro práci se sexuálními tématy, se zřetelem k filmu V síti (dětská verze). Budou probrány jednotlivé části metodiky – základní informace o filmu V síti (dětská verze), principy využití filmu pro skupinové sledování, co udělat před filmem, jak na diskusi nad filmem, jak zajistit bezpečí pro všechny dětské a dospívající diváky filmu. Druhá část bude zakončena diskuzí nad probranými tématy.

Práce se stresem v poradenství (8 hodin)

Stres ve školství a poradenství. Stres a syndrom vyhoření. Vznik syndromu vyhoření, jeho hlavní příčiny a projevy, fáze syndromu vyhoření a prevence. Práce se stresem, posilování osobnostních rezerv. Aktuální řešení důsledků stresu a syndromu "vyhoření". Možnosti využití relaxačních technik, včetně technik u poruch spánku.

Case management ve školské praxi

Definování a funkce case managementu (řízení případu, vedení causy), potřeba multidisciplinárního přístupu – mezioborové komunikace, formální a neformální kontakt odborníků. Zaměření na zdravé stránky klienta. Profesionální vedení rozhovoru s dítětem, práce s rodinou. Facilitátorské dovednosti. Aplikace metod případové práce a case managementu. Vyhodnocování plnění zakázky. Možnosti uplatnění měkkých dovedností při vedení. Aplikovaná asertivita, práce s námitkami.