Vzdělávací programy pro školní speciální pedagogy

3. úroveň – pokročilý specialista

Kazuistický seminář pro odborné pracovníky ŠPZ, ŠPP a ústavní péče (8 hodin)

Vymezení pravidel komunikace a sdílená očekávání účastníků. Výběr kazuistiky, její zpracování a závěr. Reflexe naplnění očekávání, diskuze a závěr programu.
Se supervidovaným jedincem, týmem, skupinou pracuje lektorka v programu především na vnímání a reflektování vlastní práce a hledání nových řešení problematických situací. Zaměřuje se na prohloubení prožívání, lepší porozumění dané situaci, uvolnění tvořivého myšlení a rozvoji nových perspektiv profesního chování s akcentem na proces učení. Lektorka pracuje prostřednictvím rozhovoru, skupinové práce, sdílení zkušeností a náhledu, popisu situace, verbalizace problému, kontraktováním, modelováním situace a pomocí zpětné vazby při totálním bezpečí, nehodnocení. Lektorka využívá koncept Feuersteinovy teorie učení, opírající se koncept videotréninku interakcí s teorií attachmentu. Provází účastníky vytyčenými situacemi se získáním náhledu na konkrétní problematiku.

Screening poruch autistického spektra pomocí nástrojů CAST a CARS (6 hodin)

V rámci teoretického úvodu budou účastníci seznámeni s problematikou poruch autistického spektra (PAS) – konkrétně s jejich historií a klasifikací, epidemiologií a etiopatogenezí, klinickým obrazem, komorbiditami, průběhem, prognózou a možnostmi terapie. V další části kurzu bude přehledně probrána diagnostika PAS – konkrétně kritéria MKN-10, role screeningu v časné diagnostice PAS, nástroje diagnostiky používané v České republice. Praktická část kurzu bude věnována rodičovskému dotazníku CAST (Childhood Autism Spectrum Test) – rozboru jednotlivých položek, způsobu administrace, vyhodnocení, interpretaci výsledků a observační škále CARS (Childhood Autism Rating Scale) – rozboru jednotlivých položek, způsobu administrace, vyhodnocení, interpretaci výsledků.

Supervize - nutnost nebo nadstandard v poradenské praxi? (8 hodin)

Supervize, jako odborná podpora osobnostního i profesního rozvoje, je jednou z forem jak předcházet pocitům vyhoření a zvyšovat své odborné kompetence. Cílem semináře je seznámit účastníky s pojetím supervize v pomáhajících profesích. Vysvětlit strukturu supervizního procesu, druhy supervize, možnosti supervize – včetně rozmanitosti témat obsahu supervize. Vyložit principy supervize s využitím zkušeností z terénu. Součástí programu bude ukázka praktické supervize ve skupinách a diskuse o možnosti aplikace v praxi.

Syndrom vyhoření v pedagogické praxi (8 hodin)

Základní seznámení účastníků s termíny stres, syndrom vyhoření, stres v učitelství (přičemž budou akcentovány jednotlivé vzdělávací stupně MŠ, ZŠ), copingové strategie ve školství a jejich funkčnost v prevenci syndromu vyhoření. Seminář kombinuje teoretické vstupy se zážitkovými aktivitami, které umožňují téma prakticky reflektovat. Na konci kurzu jsou frekventanti schopni lépe porozumět klíčovým termínům, reflektovat je ve vlastní pedagogické praxi a postupovat preventivně v rámci vlastní psychohygieny tak, aby se minimalizoval rozvoj syndromu vyhoření.