Kompetenční profil a pracovní náplň
krajského koordinátora při PPP pro oblast nadání
A) kompetenční profil
V kraji zastávají pozici krajského koordinátora při PPP pro oblast nadání 1 - 2 koordinátoři (psychologové či speciální pedagogové). Stanovení konkrétních pracovníků PPP do těchto pozic je v kompetenci ředitelů PPP. Při výběru jsou zohledňovány jak potřeby zařízení, tak profesní a zájmová profilace pracovníka. Určení koordinátoři následně obdrží jmenovací listinu podepsanou vedoucím oddělení Poradenství NPI ČR.
Každý koordinátor je členem národní skupiny garantů péče o nadané z PPP jakožto klíčové součásti celorepublikového systému podpory nadání, jejíž činnost koordinuje oddělení Poradenství NPI ČR. V rámci krajské sítě podpory nadání (dále jen KSPN) reprezentuje oblast služeb, které nadaným dětem, žákům a studentům (dále jen nadaní), jejich rodinám a pedagogům poskytují PPP, resp. ŠPZ.
B) pracovní náplň
- Monitoruje ty potřeby kraje spojené s podporou, rozvojem a uplatněním nadání, které jsou „zajišťovány“ prostřednictvím služeb poskytovaných ŠPZ.
- Mapuje a koordinuje poradenské služby pro nadané, jejich rodiny a pedagogy v územní působnosti kraje a usiluje o to, aby tato péče byla kvalitní.
- V rámci klientely PPP sleduje a mapuje výskyt nadaných a jejich vzdělávací potřeby ve školách a školských zařízeních kraje.
- Monitoruje potřeby odborných pracovníků PPP kraje ohledně DVPP zaměřeného na oblast podpory rozvoje nadání a péče o nadané a podílí se na jeho zajišťování – doporučuje vhodné semináře, přednášky apod. (Zároveň rozvíjí i své vlastní odborné kompetence – průběžně se vzdělává, aktivně vyhledává nové poznatky a získává další praktické zkušenosti.)
- Připravuje a realizuje (ve spolupráci s ostatními koordinátory kraje) pracovní a informační schůzky a setkání odborných pracovníků PPP kraje zaměřené na oblast podpory rozvoje nadání a péče o nadané.
- V rámci kraje zprostředkovává přenos nových poznatků a podílí se na osvětových a informačních aktivitách pro veřejnost, odborníky a instituce k aktuální nabídce poradenských (nebo případně i dalších) služeb pro nadané, jejich rodiny a pedagogy.
- Průběžně sleduje odbornou literaturu, diagnostické nástroje, didaktické a další vhodné materiály a pomůcky a doporučuje jejich využívání pedagogickým pracovníkům (ŠPZ, škol, školských zařízení) a rodičům.
- Poskytuje metodickou podporu odborným pracovníkům ŠPZ v oblasti péče o nadané.
- Společně s ostatními koordinátory kraje každoročně zpracovává stručný přehled aktivit, které v daném školním roce jednotliví koordinátoři, ať již sami nebo ve spolupráci s dalšími odborníky, realizovali
- Dle možností se zapojuje do tvorby krajské koncepce poradenského systému a jejího praktického naplňování tak, aby oblast podpory rozvoje nadání a péče o nadané byla nedílnou součástí tohoto systému.
- Ve spolupráci s NPI ČR se podílí se na tvorbě metodických materiálů z oblasti péče o nadané.
- Pokud působí i jako lektor, aktivně se podílí na dalším vzdělávání pedagogických pracovníků ŠPZ zaměřeném na oblast podpory rozvoje nadání a péče o nadané.
- Pokud je členem krajské koordinační skupiny (KKS) jako součásti KSPN, zapojuje se jejím prostřednictvím
-
do vyhodnocování podnětů ke zlepšení podpory rozvoje nadání a péče o nadané jak ze strany školy a rodičovské veřejnosti, tak odborných profesních sdružení, organizací, aj., které pracují ve prospěch rozvoje nadání;
-
do spolupráce s příslušným odborem krajského úřadu na vytváření krajské koncepce péče o nadané.
-
- V rámci kraje spolupracuje s ostatními subjekty zapojenými do KSPN.
- Na celorepublikové úrovni průběžně spolupracuje s NPI ČR (včetně účasti na setkání koordinátorů v NPI ČR a na setkání národních skupin garantů péče o nadání organizovaných oddělením Společné vzdělávání NPI ČR)
Krajští koordinátoři při PPP pro oblast nadání
Skupina krajských koordinátorů při pedagogicko-psychologických poradnách (PPP) pro oblast nadání se zaměřuje na komplexní a systematickou péči o nadané děti, žáky a studenty. Cílem je zajistit kvalitní, odborné a dostupné poradenské služby, které jsou státem garantované, a to nejen pro nadané děti, ale také pro jejich rodiny a pedagogy. Koordinátoři úzce spolupracují s příslušnými odbory krajského úřadu a pravidelně monitorují potřeby v oblasti podpory nadaných v rámci svého kraje.
Mezi hlavní činnosti koordinátorů patří tvorba a realizace krajské koncepce poradenského systému pro nadané. Zajišťují aktuální přehled institucí a odborníků, kteří se specializují na péči o nadané – jak školská zařízení, tak nestátní neziskové organizace. Součástí této práce je také mapování a koordinace poradenských služeb pro nadané v daném kraji, s důrazem na snadnou dostupnost a vysokou kvalitu péče.
Koordinátoři se pravidelně dále vzdělávají a získávají nové poznatky, které následně zprostředkovávají odborníkům a veřejnosti formou osvětových a informačních aktivit.
Významnou oblastí práce koordinátorů je metodická podpora odborných pracovníků v zařízeních na území kraje. Poskytují konzultace a poradenské služby nejen rodinám nadaných dětí, ale i odborným pracovníkům v ŠPP a dalším odborníkům, čímž přispívají k lepší spolupráci a sdílení informací o dostupných poradenských službách.
Kromě toho koordinátoři průběžně zajišťují a doporučují odbornou literaturu, diagnostické nástroje a další didaktické materiály, které jsou potřebné k podpoře nadaných dětí. Spolupracují na meziresortních setkáních a účastní se odborných přednášek v kraji i v celé ČR.
Díky jejich práci má každý kraj zajištěnu odbornou a koordinovanou podporu, která směřuje ke kvalitnímu rozvoji nadaných dětí a k podpoře jejich vzdělávacího a osobního růstu.
Psychologové při PPP
Speciální pedagogové při PPP
Neobsazeno.
Mgr. Alena Křenecká
PPP Znojmo
Mgr. Martina Huběňáková
PPP Brno
Neobsazeno.
Neobsazeno.
Neobsazeno.
Mgr. Linda Kolenatá
PPP Praha 6
PhDr. Pavla Picková
PPP Praha 1, 2 a 4
Neobsazeno.
Mgr. Elena Lazarevská
PPP Chomutov
Mgr. Tereza Beníšková
PPP Kadaň
Neobsazeno.
Neobsazeno.
Neobsazeno.
Neobsazeno.
Neobsazeno.
Neobsazeno.
Neobsazeno.
Neobsazeno.
Neobsazeno.
Mgr. Lucie Hemer
PPP při Open Gate - Středočeský/PPPSK
Neobsazeno.
Neobsazeno.
Neobsazeno.
Krajští koordinátoři podpory nadání - KONA
Propisují na stránky: https://zapojmevsechny.cz/nadani, aktuality, kalendárium akcí, newslettery a infotexty.
Podpora nadání v NPI ČR je realizována prostřednictvím Krajských koordinátorů podpory nadání (KONA), kteří jsou facilitováni garantkou podpory nadání a odborným pracovníkem.
Nabízejí individualizovanou a skupinovou podporu škol, nastavují ve školách systém podpory nadání, organizují kulaté stoly, kde je sdílena dobrá praxe v podpoře nadání. Metodicky vedou aktéry podpory nadání. Příklady inspirativní praxe jsou akcentovány rovněž pomocí stáží.
Krajští koordinátoři podpory nadání (KONA) propojují aktéry podpory nadání v krajích, hlavně prostřednictvím činnosti Krajských koordinačních skupin a Krajských sítí podpory nadání.
Organizují vzdělávací programy v rámci strukturovaného vzdělávání v podpoře nadání pro začínající a pokročilé školy.
Zprostředkovávají e-learning pro školní koordinátory podpory nadání (Podpora nadání v příbězích).
Spolupracují s Krajskými koordinátory při pedagogicko-psychologických poradnách (PPP).
Standard komplexní diagnostiky mimořádného (intelektového) nadání
Jednotná pravidla pro poskytování poradenských služeb ve školských poradenských zařízeních – intervenční část
Speciální část PPP
Podpora nadání na www.zapojmevsechny.cz
Více informací k podpoře nadání naleznete ve Strategii podpory nadání NPI ČR a na stránkách webu Zapojme všechny