Vyvíjíme užitečné nástroje
Co Vám můžeme nabídnout:
- publikujeme diagnostické metody a odborné publikace
- zajišťujeme sběry dat v rámci standardizace i výzkumu metod · publikujeme výsledky šetření a výzkumů z oblasti diagnostiky
- spolupracujeme s autory diagnostických metod při vydání jejich metod
Naše činnosti:
- mapujeme užívané nástroje v poradenství a vybavenost PPP/SPC/ŠPP
- zajišťujeme restandardizace, adaptace a vývoj diagnostických metod
- ověřujeme validitu diagnostických nástrojů
- ověřujeme fungování metod u specifických populací
- spolupracujeme v projektech vývoje diagnostických metod (např. TAČR)
- spolupracujeme se zástupci profesních sdružení na národní i mezinárodní úrovni
- analyzujeme vydávané diagnostické a intervenční nástroje v zahraničí
- dojednáváme podmínky převodu vybraných metod do českého prostředí,
- komunikujeme s vydavateli testů, odbornými pracovišti a odborníky
Připravujeme
Poznatky o testech školních dovedností u romských dětí.
Prosinec 2023
V projektu TAČR, realizovaném Jihočeskou univerzitou v Českých Budějovicích, Psychologickým ústavem AV ČR a NPI ČR byly shromážděny poznatky o školních dovednostech romských dětí v testu Rychlého čtení BDTG1 a subtestu Matematické pojmy DISMAS. Tyto poznatky budou zpřístupněny odborné veřejnosti.
Škála sociálního znevýhodnění.
Prosinec 2023
Jedná se o prozatím rozsáhle výzkumně využitou dotazníkovou metodu, umožňující subjektivní hodnocení sociálního znevýhodnění rodičem a hodnocení sociálního znevýhodnění dítěte učitelem. V současnosti jsou vyhodnocována dosud získaná zjištění, která budou zpřístupněna pro účely užití metody v prostředí školského a školního poradenství.
Test receptivního slovníku a Opakování vět.
Prosinec 2023
Obě metody pro orientační posouzení jazykového vývoje v oblasti receptivních i expresivních jazykových schopností jsme vydali v roce 2019 pro výzkumné využití, na základě norem vytvořených na území hl. m. Prahy. V současné době probíhá národní standardizace obou metod a validizace u klinických skupin. V rámci studie bude rozšířeno věkové rozmezí, pro které je možné porovnat výkon dítěte s normami a budou poskytnuty rozsáhlé poznatky o fungování metody u specifických klinických skupin (např. děti s poruchou intelektového vývoje, s narušenými komunikačními schopnostmi, z odlišného kulturního prostředí a s jinými životními podmínkami).
Škála pro posuzování adaptivního chování dítěte.
Prosinec 2023
V rozsáhlém dlouhodobém projektu připravujeme dotazníkovou metodu pro posuzování adaptivního chování dětí ve věku 5-15 let. Metoda má formu určenou rodičům a dalším osobám pečujícím o dítě v domácím prostředí a formu pro učitele (pedagogické pracovníky). Umožňuje hodnocení adaptivních kompetencí v školní, sociální i praktické doméně. Metoda má význam pro lege artis diagnostiku poruch intelektového vývoje a uplatní se při diagnostice řady dalších speciálních vzdělávacích potřeb.
Studie a metodiky
STUDIE A METODIKY | PŘÍSPĚVKY NA KONFERENCÍCH | ZVEŘEJNĚNÉ PŘÍSPĚVKY
STUDIE A METODIKY
Annotation
2011. Předškolní věk, mladší školní věk, starší školní věk, adolescence a dospělost.
|
|
Annotation
Publikace představuje závěrečnou výzkumnou zprávu projektu TAČR TL02000187 „Standardizace testu Woodcock-Johnson IV pro populaci romských dětí“. Je společnou publikací Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, Psychologického ústavu AV ČR a NPI ČR. Sumarizuje veškerá významná zjištění projektu a dává doporučení pro užití metody WJ IV COG u romských dětí. Dostupná je přes e-shop.
|
|
Annotation
2015 (aktualizovány přílohy v červnu 2023). Metodika je souhrnem základních principů, které je vhodné respektovat při diagnostice rozumových schopností v ŠPZ. Značná pozornost je věnována rozhodování ve složitějších situacích, např. při posuzování lehkého mentálního postižení a diagnostice žáků sociálně znevýhodněných.
|
PŘÍSPĚVKY NA KONFERENCÍCH
(články zatím zástupné)
Annotation
2011. Předškolní věk, mladší školní věk, starší školní věk, adolescence a dospělost.
|
|
Annotation
2015 (aktualizovány přílohy v červnu 2023). Metodika je souhrnem základních principů, které je vhodné respektovat při diagnostice rozumových schopností v ŠPZ. Značná pozornost je věnována rozhodování ve složitějších situacích, např. při posuzování lehkého mentálního postižení a diagnostice žáků sociálně znevýhodněných.
|
|
Annotation
Publikace představuje závěrečnou výzkumnou zprávu projektu TAČR TL02000187 „Standardizace testu Woodcock-Johnson IV pro populaci romských dětí“. Je společnou publikací Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, Psychologického ústavu AV ČR a NPI ČR. Sumarizuje veškerá významná zjištění projektu a dává doporučení pro užití metody WJ IV COG u romských dětí. Dostupná je přes e-shop.
|
ZVEŘEJNĚNÉ PŘÍSPĚVKY
(články zatím zástupné)
|
||
---|---|---|
Annotation
2011. Předškolní věk, mladší školní věk, starší školní věk, adolescence a dospělost.
|
|
|
Annotation
Publikace představuje závěrečnou výzkumnou zprávu projektu TAČR TL02000187 „Standardizace testu Woodcock-Johnson IV pro populaci romských dětí“. Je společnou publikací Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, Psychologického ústavu AV ČR a NPI ČR. Sumarizuje veškerá významná zjištění projektu a dává doporučení pro užití metody WJ IV COG u romských dětí. Dostupná je přes e-shop.
|
|
|
Annotation
2015 (aktualizovány přílohy v červnu 2023). Metodika je souhrnem základních principů, které je vhodné respektovat při diagnostice rozumových schopností v ŠPZ. Značná pozornost je věnována rozhodování ve složitějších situacích, např. při posuzování lehkého mentálního postižení a diagnostice žáků sociálně znevýhodněných.
|
|
Kontakt
Mgr. Aleš Hrubý
Vývoj diagnostických a intervenčních nástrojů
ales.hruby@npi.cz
tel. 778 743 208