Baterie diagnostických testů gramotnostních dovedností pro žáky 6. až 9. ročníků (BDTG2)
Kategorie:
Téma:
Baterii tvoří celkem 11 subtestů. Subtesty jsou zaměřeny na čtenářské dovednosti, pisatelské dovednosti, fonematické povědomí, grafomotorickou plynulost a rychlé jmenování. Je určena k posouzení gramotnosti v oblasti čtení čtení a psaní u obecné populace a u žáků s podezřením na obtíže z okruhu poruch učení na druhém stupni základního vzdělání.
Baterie byla standardizována na souboru 468 dětí v 6.-9. třídách ZŠ/VG. Sběr dat proběhl v obodobí únor-červen 2016.
Konstruktová validita: zdůvodnění volby obsahu testu ve vztahu k současným poznatkům o poruchách učení; popis zdrojů i tvorby položek do testu; konfirmační faktorová analýza. Kriteriální a divergentní validita: posouzení korelací mezi subtesty a jejich interpretace. Prediktivní validita: ověření výkonu v čtenářských a pisatelských testech s využitím dyslektického profilu, stanoveného na základě výsledků vybraných dalších subtestů baterie (N = 15, 3,2 % standardizačníhosouboru). Pro vybrané subtesty jsou poznatky o reliabilitě (ɑ = 0,50–0,82; rsada1, sada2 = 0,70–0,90), chybě měření po ročnících a intervalu spolehlivosti standardního skóre. U subtestů, které neumožňují popsat spolehlivost měření z dosud získaných dat, budou tyto údaje poskytnuty uživatelům v budoucnu na základě test-retestové studie.
Autoři české verze: Markéta Caravolas, Jan Volín
Autoři původní verze: Markéta Caravolas, Jan Volín
Rok vydání: 2018
Vydavatel: Národní ústav pro vzdělávání
Distributor: Národní pedagogický institut České republiky
Typ publikace: Psychodiagnostická metoda
Využití: Zjištění úrovně čtenářských a pisatelských dovedností
Administrace: individuální, skupinová
Kvalifikace: A + kurz
Obsah sady:
-
příručka testu
-
sešit s pokyny k administraci testů, interpretaci a normami podnětový materiál k administraci
-
záznamové archy subtestů pro administrátora nebo dítě
-
vyhodnocovací arch pro pravopisný test
-
CD a dřevěné kvádříky (10ks)
Uživatelé: psycholog, speciální pedagog, pedagog