Nástroje diagnostiky

Baterie diagnostických testů gramotnostních dovedností pro žáky 6. až 9. ročníků (BDTG2)

Baterii tvoří celkem 11 subtestů. Subtesty jsou zaměřeny na čtenářské dovednosti, pisatelské dovednosti, fonematické povědomí, grafomotorickou plynulost a rychlé jmenování. Je určena k posouzení gramotnosti v oblasti čtení čtení a psaní u obecné populace a u žáků s podezřením na obtíže z okruhu poruch učení na druhém stupni základního vzdělání.

Baterie testů fonologických schopností (BTFS)

Originální český nástroj BTFS slouží ke komplexní diagnostice úrovně rozvoje fonologického uvědomování v předškolním věku, tedy ke zjišťování předpokladů a připravenosti dítěte na proces učení se číst a psát. Skládá se z 10 subtestů (např. skládání a rozkládání pseudoslov, test rychlého jmenování, opakování vět) a jeho administrace trvá obvykle 90 - 120 minut. Doporučujeme rozdělit na 2 sezení po 45 - 60 minutách. Vyhodnocení celé baterie je cca 30 minut.

Diagnostika struktury matematických schopností (DISMAS)

DISMAS, originální nástroj českých autorů, mapuje rozvoj základních matematických schopností, které se utvářejí v předškolním věku a během 1. stupně základní školy. Lze jej nicméně využít i na 2. stupni ZŠ (6. – 9. ročník) u dětí s obtížemi v matematice. Skládá se z pěti subtestů (číselné řady, představy čísel, matematické pojmy, operační představy a automatizace početních dovedností) a jeho administrace trvá obvykle od 20 do 40 minut (v závislosti na věku dítěte).

BDTG2 – 30 sad záznamových a vyhodnocovacích archů

Jedno balení obsahuje soubor 30 sad záznamových a vyhodnocovacích archů ve folii.

Receptivní slovník & opakování vět (TRS-OPAV)

Původní česká metoda umožňuje časově nenáročnou diagnostiku receptivního slovníku (dítě ukazuje na obrázky vystihující zadané slovo) a schopnosti dítěte opakovat věty přehrávané ze záznamu. Metoda tak umožňuje souběžné posouzení receptivní i expresivní stránky jazykových schopností dítěte ve věku 4;6–7;6.

Diagnostické a intervenční práce ve středisku výchovné péče

Ve školách zapojených do projektu RAMPS-VIP III byla díky finančním prostředkům z Evropských sociálních fondů zajištěna podpora školám v práci s žáky s projevy rizikového chování a s rizikem rozvoje poruch chování ze strany odborných poradenských pracovníků středisek výchovné péče. Metodika se zabývá odbornými okruhy, které jsou v působnosti středisek výchovné péče. Zaměřuje se na definování standardních postupů v obvyklých poradenských situacích při řešení výchovných obtíží žáků základních, středních a speciálních škol. Zpráva popisuje základní nároky časové a personální na poskytnutí dané služby a je doplněna o základní teoretická východiska, která je třeba při poskytování služeb mít na zřeteli. Popisované úrovně činností doprovázejí příklady dobré praxe.