Test mapující připravenost na školu (MaTeRS)
Kategorie:
Téma:
MaTeRS je screeningový nástroj českých autorek, který slouží k posouzení školní připravenosti dítěte před vstupem do školy. Dítě je hodnoceno v 10 různých vývojových oblastech jako je např. vizuomotorika, sluchová percepce, pozornost, řeč apod. První část testu může být administrována skupinově (max. 8 dětí), druhá část, která probíhá bezprostředně poté, vyžaduje individuální vyšetření. Celková doba vyšetření se pohybuje kolem 45 minut.
Metoda byla standardizována na vzorku celkem 258 dětí, z toho 109 z většinové populace, 81 s odkladem školní docházky a 68 dětí ze sociokulturně znevýhodněného prostředí. Reliabilita škál ve smyslu vnitřní konzistence se pohybuje v rozmezí hodnot 0,77 – 0,87 Cronbachova koeficientu alfa. T-test pro nezávislé výběry potvrdil rozlišovací schopnosti testu u běžné populace a dětí s odloženou školní docházkou (u většiny subtestů p<0,001). Výsledky dětí v některých subtestech však byly významně ovlivněny sociokulturním znevýhodněním (p<0,01). Hrubé skóry jsou převáděny na percentilové skóry.
Autoři české verze: Helena Vlčková, Simona Poláková
Rok vydání: 2017
Vydavatel: Národní ústav pro vzdělávání
Forma: tužka-papír
Distributor: Národní pedagogický institut České republiky
Typ publikace: Psychodiagnostická metoda
Využití: Diagnostika připravenosti pro školu
Administrace: individuální
Kvalifikace: B + kurz
Obsah sady:
- Manuál
- estovací sešity (50 ks)
- Záznamové listy (50 ks)
- Pravítko, Trojhranné pastelky (12 ks), Trojhranná obyčejná tužka, Sada 12 ks mušliček, Podnětové karty
Uživatelé: psycholog, speciální pedagog