Nástroje diagnostiky
Možnosti využití arteterapie při práci v ZŠ speciální
Artetarapie s mentálně postiženými je rozsáhlá a rozličná, tak jako jsou rozmanité i formy mentální retardace - od lehčích forem přes střední až po těžké formy - pásma. Hlavním cílem arteterapie je kompenzace intelektových deficitů populace mentálně postižených, poznávacích funkcí, schopnosti zevšeobecňování a chápání jevů v souvislostech.
Možnosti využití canisterapie při práci s žáky v ZŠ speciální
V naší republice jsme se mohli se zooterapií seznámit až po listopadu 1989. Průkopníkem tohoto oboru v oblasti využití psa bylo u nás brněnské srdužení Filia. Sdružení také jako první použilo termín "canisterapie". V praxi i odborné literatuře se setkáváme s mnoha definicemi tohoto pojmu. Nikde však zatím není stanoven přesný záměr a cíle, které jsou nyní velmi široké.
Možnosti využití dramaterapie při práci s žáky v ZŠ speciální
První část publikace je teoreticky orientovaná a umožňuje vhled do globálního rámce disciplíny. Autoři druhé části se opírají o své zkušenosti nabyté při práci s lidmi s mentálním postižením, které získali v rámci volnočasových aktivit neziskových organizací, při vedení lekcí zaměřených na dramiku, relaxaci, tvorbu divadelní inscenace nebo na rozvoj osobnosti. Do zásobníku zahrnuli techniky, jež aktivně využívají.
Možnosti využití sociálního učení při práci s žáky v ZŠ speciální
Tato publikace je věnována sociálnímu učení v oblasti základního trivia, metodicky je zde zpracováno sociální čtení, psaní hůlkovým písmem a sociální počty, každé oblasti je věnována samostatná část publikace.
Přehled metod čtení a psaní uživaných v ZŠ speciální
Publikace je proto připravena jako přehled použitých metod čtení a psaní v základních školách speciálních, využívá zkušenosti speciálního pedagoga SPC, zabývá se rozvojem dovednosti vedoucích k nácviku čtení a psaní a hledání optimálních výukových stylů.
Posuzovací škály a didaktické testy k vyhledávání nadaných žáků (IDENA)
Pro žáky 1.–2. ročníků: souborná škála nadání zaměřená na trivium a vybrané kognitivní, motivační, sociálně-emoční charakteristiky. Pro žáky 3.–5. ročníků: souborná škála nadání zaměřená na učení, vybrané kognitivní, motivační, zájmové a sociálně-emoční charakteristiky. Pro žáky 8.–9. ročníků: posuzovací škály zaměřené na projevy nadání v českém jazyce, matematice, biologii, chemii a fyzice; didaktické testy z matematiky (dvě paralelní verze), didaktické testy z českého jazyka (hlavní test 1 a doplňkový test 2).