Nástroje diagnostiky
Vytváření příběhů – verbální test tvořivosti
Tento původní český nástroj je určen k diagnostice tvořivosti především u žáků 1. stupně základní školy. Jako podnětový materiál slouží obrázky smyšlených zvířat, které má testovaná osoba za úkol pojmenovat a vymyslet o nich příběh. V druhé části testu se úkol opakuje, tentokrát je však každé ze zvířat na podnětovém materiálu vyobrazené v kontextu konkrétní situace.
Škála měření úzkosti a úzkostlivosti u dětí (ŠAD-R)
ŠAD-R, revize staršího dotazníku ŠAD (Müllner, Ruisel, Farkaš, 1983), zjišťuje úzkost a úzkostlivost u dětí od 10 do 15 let. Jde o sebeposuzovací škálu, kterou je možné administrovat jak skupinově, tak individuálně. První část dotazníku se zaměřuje na stavovou úzkost, druhá část na rysovou úzkostlivost.
Test mapující připravenost na školu (MaTeRS)
MaTeRS je screeningový nástroj českých autorek, který slouží k posouzení školní připravenosti dítěte před vstupem do školy. Dítě je hodnoceno v 10 různých vývojových oblastech jako je např. vizuomotorika, sluchová percepce, pozornost, řeč apod. První část testu může být administrována skupinově (max. 8 dětí), druhá část, která probíhá bezprostředně poté, vyžaduje individuální vyšetření. Celková doba vyšetření se pohybuje kolem 45 minut.
MaTeRS – 100 kusů testovacích sešitů a 10 volných záznamových listů
Jedno balení spotřebních částí testu obsahuje 100 ks testovacích sešitů a 10 ks volných záznamových listů (prostorové vnímání a doplňující škály). Lze objednat maximálně 5 sad spotřebního materiálu (na pracoviště/kraj). Volné záznamové listy se smí dále kopírovat.
Screeningový test poruch autistického spektra (CAST)
CAST je screeningový nástroj určený k posouzení rizika poruch autistického spektra (zvláště Aspergerova syndromu) u dětí ve věkovém rozpětí 4 - 11 let, doplňkově až do zhruba 15 let. Dotazník tvoří celkem 37 dichotomických položek s možnostmi ano/ne, ve kterých rodiče posuzují chování svého dítěte. Je nutné zdůraznit, že dotazník je pouze výchozí metodou, která by v případě, že výsledek překročí doporučené hraniční skóre, měla vést k doporučení dalšího podrobnějšího vyšetření dítěte dětským psychiatrem.
Obrázkový test profesní orientace
Test vychází z hexagonálního modelu osobnosti a pracovního prostředí Johna L. Hollanda (1959), který vymezuje šest typů zaměstnání (manuálně-technické, intelektuální, umělecké, sociální, podnikavé, administrativně-technické). Test lze využít jako diagnostický i didaktický prostředek pro poznání profesionálního zaměření dítěte. S využitím obrázkového materiálu může dítě spolu s psychologem velmi snadno a nenásilně odhalit svou profesionální orientaci.