Diagnostické nástroje a publikace
Seznam nabízených nástrojů NPI:
Annotation
Baterie diagnostických testů gramotnostních dovedností se skládá z 8 testů zaměřených na čtenářské a pisatelské dovednosti a fonematické povědomí. Je určena učitelům, psychologům a dalším specialistům, kteří se potřebují zorientovat v úrovni gramotnostních dovedností žáků 2.-5. ročníků ZŠ. Baterie má české normy pro jednotlivé ročníky a umožňuje tak identifikovat žáky s potížemi při psaní a čtení.
|
|
Annotation
Baterii tvoří celkem 11 subtestů. Subtesty jsou zaměřeny na čtenářské dovednosti, pisatelské dovednosti, fonematické povědomí, grafomotorickou plynulost a rychlé jmenování. Je určena k posouzení gramotnosti v oblasti čtení čtení a psaní u obecné populace a u žáků s podezřením na obtíže z okruhu poruch učení na druhém stupni základního vzdělání.
|
|
Annotation
DISMAS, originální nástroj českých autorů, mapuje rozvoj základních matematických schopností, které se utvářejí v předškolním věku a během 1. stupně základní školy. Lze jej nicméně využít i na 2. stupni ZŠ (6. – 9. ročník) u dětí s obtížemi v matematice. Skládá se z pěti subtestů (číselné řady, představy čísel, matematické pojmy, operační představy a automatizace početních dovedností) a jeho administrace trvá obvykle od 20 do 40 minut (v závislosti na věku dítěte).
|
|
Annotation
Jedno balení obsahuje soubor 30 sad záznamových a vyhodnocovacích archů ve folii.
|
|
Annotation
Původní česká metoda umožňuje časově nenáročnou diagnostiku receptivního slovníku (dítě ukazuje na obrázky vystihující zadané slovo) a schopnosti dítěte opakovat věty přehrávané ze záznamu. Metoda tak umožňuje souběžné posouzení receptivní i expresivní stránky jazykových schopností dítěte ve věku 4;6–7;6.
|
|
Annotation
Pro žáky 1.–2. ročníků: souborná škála nadání zaměřená na trivium a vybrané kognitivní, motivační, sociálně-emoční charakteristiky. Pro žáky 3.–5. ročníků: souborná škála nadání zaměřená na učení, vybrané kognitivní, motivační, zájmové a sociálně-emoční charakteristiky. Pro žáky 8.–9. ročníků: posuzovací škály zaměřené na projevy nadání v českém jazyce, matematice, biologii, chemii a fyzice; didaktické testy z matematiky (dvě paralelní verze), didaktické testy z českého jazyka (hlavní test 1 a doplňkový test 2).
|
Annotation
Baterie diagnostických testů gramotnostních dovedností se skládá z 8 testů zaměřených na čtenářské a pisatelské dovednosti a fonematické povědomí. Je určena učitelům, psychologům a dalším specialistům, kteří se potřebují zorientovat v úrovni gramotnostních dovedností žáků 2.-5. ročníků ZŠ. Baterie má české normy pro jednotlivé ročníky a umožňuje tak identifikovat žáky s potížemi při psaní a čtení.
|
|
Annotation
Baterii tvoří celkem 11 subtestů. Subtesty jsou zaměřeny na čtenářské dovednosti, pisatelské dovednosti, fonematické povědomí, grafomotorickou plynulost a rychlé jmenování. Je určena k posouzení gramotnosti v oblasti čtení čtení a psaní u obecné populace a u žáků s podezřením na obtíže z okruhu poruch učení na druhém stupni základního vzdělání.
|
|
Annotation
Originální český nástroj BTFS slouží ke komplexní diagnostice úrovně rozvoje fonologického uvědomování v předškolním věku, tedy ke zjišťování předpokladů a připravenosti dítěte na proces učení se číst a psát. Skládá se z 10 subtestů (např. skládání a rozkládání pseudoslov, test rychlého jmenování, opakování vět) a jeho administrace trvá obvykle 90 - 120 minut. Doporučujeme rozdělit na 2 sezení po 45 - 60 minutách. Vyhodnocení celé baterie je cca 30 minut.
|
|
Annotation
DISMAS, originální nástroj českých autorů, mapuje rozvoj základních matematických schopností, které se utvářejí v předškolním věku a během 1. stupně základní školy. Lze jej nicméně využít i na 2. stupni ZŠ (6. – 9. ročník) u dětí s obtížemi v matematice. Skládá se z pěti subtestů (číselné řady, představy čísel, matematické pojmy, operační představy a automatizace početních dovedností) a jeho administrace trvá obvykle od 20 do 40 minut (v závislosti na věku dítěte).
|
|
Annotation
Jedno balení obsahuje soubor 30 sad záznamových a vyhodnocovacích archů ve folii.
|
Annotation
Ve školách zapojených do projektu RAMPS-VIP III byla díky finančním prostředkům z Evropských sociálních fondů zajištěna podpora školám v práci s žáky s projevy rizikového chování a s rizikem rozvoje poruch chování ze strany odborných poradenských pracovníků středisek výchovné péče. Metodika se zabývá odbornými okruhy, které jsou v působnosti středisek výchovné péče. Zaměřuje se na definování standardních postupů v obvyklých poradenských situacích při řešení výchovných obtíží žáků základních, středních a speciálních škol. Zpráva popisuje základní nároky časové a personální na poskytnutí dané služby a je doplněna o základní teoretická východiska, která je třeba při poskytování služeb mít na zřeteli. Popisované úrovně činností doprovázejí příklady dobré praxe.
|
|
Annotation
Artetarapie s mentálně postiženými je rozsáhlá a rozličná, tak jako jsou rozmanité i formy mentální retardace - od lehčích forem přes střední až po těžké formy - pásma. Hlavním cílem arteterapie je kompenzace intelektových deficitů populace mentálně postižených, poznávacích funkcí, schopnosti zevšeobecňování a chápání jevů v souvislostech.
|
|
Annotation
V naší republice jsme se mohli se zooterapií seznámit až po listopadu 1989. Průkopníkem tohoto oboru v oblasti využití psa bylo u nás brněnské srdužení Filia. Sdružení také jako první použilo termín "canisterapie". V praxi i odborné literatuře se setkáváme s mnoha definicemi tohoto pojmu. Nikde však zatím není stanoven přesný záměr a cíle, které jsou nyní velmi široké.
|
|
Annotation
První část publikace je teoreticky orientovaná a umožňuje vhled do globálního rámce disciplíny. Autoři druhé části se opírají o své zkušenosti nabyté při práci s lidmi s mentálním postižením, které získali v rámci volnočasových aktivit neziskových organizací, při vedení lekcí zaměřených na dramiku, relaxaci, tvorbu divadelní inscenace nebo na rozvoj osobnosti. Do zásobníku zahrnuli techniky, jež aktivně využívají.
|
|
Annotation
Tato publikace je věnována sociálnímu učení v oblasti základního trivia, metodicky je zde zpracováno sociální čtení, psaní hůlkovým písmem a sociální počty, každé oblasti je věnována samostatná část publikace.
|
|
Annotation
Publikace je proto připravena jako přehled použitých metod čtení a psaní v základních školách speciálních, využívá zkušenosti speciálního pedagoga SPC, zabývá se rozvojem dovednosti vedoucích k nácviku čtení a psaní a hledání optimálních výukových stylů.
|
|
Annotation
Publikace nejprve čtenáře seznamuje s teoretickým rámcem dynamického přístupu a pak se věnuje různým praktickým otázkám souvisejícím s realizací dynamického vyřetření. Tyto výkladové části ještě doplňuje soubor kazuistik ilustrujících využití dynamického přístupu v různých poradenských situacích.
|
|
Annotation
V této metodice jsou formulovány doporučené postupy pro diagnostické, intervenční a metodické činnosti pedagogicko-psychologických poraden, a to zejména pro oblast péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a pro žáky ohrožené předčasným odchodem ze vzdělávání. Metodika vychází ze stávající legislativy, nicméně vyjadřuje se i k připravovaným legislativním změnám.
|
|
Annotation
Metodická zpráva jako výstup projektu popisuje standardní postupy školských poradenských zařízení - speciálně pedagogických center (SPC) při realizaci poradenských činností ve prospěch žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, specificky žáků se zdravotním postižením a zdravotním znevýhodněním. Zpráva shrnuje oblasti působnosti speciálně pedagogických center, legislativní rámec její činnosti, personální zabezpečení, průběh poradenských služeb a základní spisové dokumentace.
|
|
Annotation
Metodická zpráva projektu se týká v minulosti navrženého třístupňového modelu péče, který si kladl za cíl dát podněty pro diagnostiku i následné změny v péči o děti s poruchami učení a chování i o děti s rizikem vzniku poruch učení a chování. Zpráva vychází z šetření, kiteré realizovali školní specialisté v roce 2013. Úvod zprávy obsahuje principy třístupňového modelu péče o děti s poruchami učení a chování a rizika jejich vzniku i konkrétní aktivity školního specialisty, které mohou být oplatňovány ve školách.
|
|
Annotation
Publikace představuje závěrečnou výzkumnou zprávu projektu TAČR TL02000187 „Standardizace testu Woodcock-Johnson IV pro populaci romských dětí“. Je společnou publikací Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, Psychologického ústavu AV ČR a NPI ČR. Sumarizuje veškerá významná zjištění projektu a dává doporučení pro užití metody WJ IV COG u romských dětí. Dostupná je přes e-shop.
|
Annotation
Diagnostická a metodická příručka pro práci s dětmi a žáky s těžkým zdravotním postižením. Obsahuje řadu jednoduchých diagnostických škál pro posouzení dětí se zdravotním postižením (motorika, poznávací schopnosti, řeč, adaptivní chování) a konkrétní návody pro nácvik žádoucích dovedností.
|
Annotation
Pro žáky 1.–2. ročníků: souborná škála nadání zaměřená na trivium a vybrané kognitivní, motivační, sociálně-emoční charakteristiky. Pro žáky 3.–5. ročníků: souborná škála nadání zaměřená na učení, vybrané kognitivní, motivační, zájmové a sociálně-emoční charakteristiky. Pro žáky 8.–9. ročníků: posuzovací škály zaměřené na projevy nadání v českém jazyce, matematice, biologii, chemii a fyzice; didaktické testy z matematiky (dvě paralelní verze), didaktické testy z českého jazyka (hlavní test 1 a doplňkový test 2).
|
|
Annotation
Tento původní český nástroj je určen k diagnostice tvořivosti především u žáků 1. stupně základní školy. Jako podnětový materiál slouží obrázky smyšlených zvířat, které má testovaná osoba za úkol pojmenovat a vymyslet o nich příběh. V druhé části testu se úkol opakuje, tentokrát je však každé ze zvířat na podnětovém materiálu vyobrazené v kontextu konkrétní situace.
|
|
Annotation
Publikace je zaměřená na odkrytí teoretického pozadí fenoménu nadání, a to v jeho nejednotnosti až protiřečení. Pokouší se vymezit předmět a cíle pedagogiky nadaných, poukázat na pestrost edukačních přístupů a zároveň vytýčit jejich hlavní charakteristiky. Poukazuje na mnohé nejednotné názory, počínaje již samostatným chápáním pojmů nadání a talent, přes jeho definici, identifikaci až po edukační péči. Kromě teroretického rámce poskytuje i konkrétní doporučení pro pedagogickou praxi.
|
Annotation
ŠAD-R, revize staršího dotazníku ŠAD (Müllner, Ruisel, Farkaš, 1983), zjišťuje úzkost a úzkostlivost u dětí od 10 do 15 let. Jde o sebeposuzovací škálu, kterou je možné administrovat jak skupinově, tak individuálně. První část dotazníku se zaměřuje na stavovou úzkost, druhá část na rysovou úzkostlivost.
|
Annotation
Jedno balení spotřebních částí testu obsahuje 100 ks testovacích sešitů a 10 ks volných záznamových listů (prostorové vnímání a doplňující škály). Lze objednat maximálně 5 sad spotřebního materiálu (na pracoviště/kraj). Volné záznamové listy se smí dále kopírovat.
|
|
Annotation
MaTeRS je screeningový nástroj českých autorek, který slouží k posouzení školní připravenosti dítěte před vstupem do školy. Dítě je hodnoceno v 10 různých vývojových oblastech jako je např. vizuomotorika, sluchová percepce, pozornost, řeč apod. První část testu může být administrována skupinově (max. 8 dětí), druhá část, která probíhá bezprostředně poté, vyžaduje individuální vyšetření. Celková doba vyšetření se pohybuje kolem 45 minut.
|
|
Annotation
Originální český nástroj BTFS slouží ke komplexní diagnostice úrovně rozvoje fonologického uvědomování v předškolním věku, tedy ke zjišťování předpokladů a připravenosti dítěte na proces učení se číst a psát. Skládá se z 10 subtestů (např. skládání a rozkládání pseudoslov, test rychlého jmenování, opakování vět) a jeho administrace trvá obvykle 90 - 120 minut. Doporučujeme rozdělit na 2 sezení po 45 - 60 minutách. Vyhodnocení celé baterie je cca 30 minut.
|
|
Annotation
Původní česká metoda umožňuje časově nenáročnou diagnostiku receptivního slovníku (dítě ukazuje na obrázky vystihující zadané slovo) a schopnosti dítěte opakovat věty přehrávané ze záznamu. Metoda tak umožňuje souběžné posouzení receptivní i expresivní stránky jazykových schopností dítěte ve věku 4;6–7;6.
|
Annotation
Zulligerův Test byl vyvinut z testu Rorschachova na žádost švýcarské armády, která potřebovala metodu k rozlišení schopných a neschopných uchazečů na důstojnické škole. Test byl míněn jako screeningová technika, výsledky rozdělovaly uchazeče na "vhodné", dále na "nevhodné" a na "problematické", které je nutné vyšetřit pomocí ROR a dalších metod.
|
Annotation
Původní česká metoda umožňuje časově nenáročnou diagnostiku receptivního slovníku (dítě ukazuje na obrázky vystihující zadané slovo) a schopnosti dítěte opakovat věty přehrávané ze záznamu. Metoda tak umožňuje souběžné posouzení receptivní i expresivní stránky jazykových schopností dítěte ve věku 4;6–7;6.
|
|
Annotation
ŠAD-R, revize staršího dotazníku ŠAD (Müllner, Ruisel, Farkaš, 1983), zjišťuje úzkost a úzkostlivost u dětí od 10 do 15 let. Jde o sebeposuzovací škálu, kterou je možné administrovat jak skupinově, tak individuálně. První část dotazníku se zaměřuje na stavovou úzkost, druhá část na rysovou úzkostlivost.
|
|
Annotation
CAST je screeningový nástroj určený k posouzení rizika poruch autistického spektra (zvláště Aspergerova syndromu) u dětí ve věkovém rozpětí 4 - 11 let, doplňkově až do zhruba 15 let. Dotazník tvoří celkem 37 dichotomických položek s možnostmi ano/ne, ve kterých rodiče posuzují chování svého dítěte. Je nutné zdůraznit, že dotazník je pouze výchozí metodou, která by v případě, že výsledek překročí doporučené hraniční skóre, měla vést k doporučení dalšího podrobnějšího vyšetření dítěte dětským psychiatrem.
|
|
Annotation
Test vychází z hexagonálního modelu osobnosti a pracovního prostředí Johna L. Hollanda (1959), který vymezuje šest typů zaměstnání (manuálně-technické, intelektuální, umělecké, sociální, podnikavé, administrativně-technické). Test lze využít jako diagnostický i didaktický prostředek pro poznání profesionálního zaměření dítěte. S využitím obrázkového materiálu může dítě spolu s psychologem velmi snadno a nenásilně odhalit svou profesionální orientaci.
|
|
Annotation
Diagnostická a metodická příručka pro práci s dětmi a žáky s těžkým zdravotním postižením. Obsahuje řadu jednoduchých diagnostických škál pro posouzení dětí se zdravotním postižením (motorika, poznávací schopnosti, řeč, adaptivní chování) a konkrétní návody pro nácvik žádoucích dovedností.
|
Annotation
Původní česká metoda umožňuje časově nenáročnou diagnostiku receptivního slovníku (dítě ukazuje na obrázky vystihující zadané slovo) a schopnosti dítěte opakovat věty přehrávané ze záznamu. Metoda tak umožňuje souběžné posouzení receptivní i expresivní stránky jazykových schopností dítěte ve věku 4;6–7;6.
|
|
Annotation
Pro žáky 1.–2. ročníků: souborná škála nadání zaměřená na trivium a vybrané kognitivní, motivační, sociálně-emoční charakteristiky. Pro žáky 3.–5. ročníků: souborná škála nadání zaměřená na učení, vybrané kognitivní, motivační, zájmové a sociálně-emoční charakteristiky. Pro žáky 8.–9. ročníků: posuzovací škály zaměřené na projevy nadání v českém jazyce, matematice, biologii, chemii a fyzice; didaktické testy z matematiky (dvě paralelní verze), didaktické testy z českého jazyka (hlavní test 1 a doplňkový test 2).
|
|
Annotation
ŠAD-R, revize staršího dotazníku ŠAD (Müllner, Ruisel, Farkaš, 1983), zjišťuje úzkost a úzkostlivost u dětí od 10 do 15 let. Jde o sebeposuzovací škálu, kterou je možné administrovat jak skupinově, tak individuálně. První část dotazníku se zaměřuje na stavovou úzkost, druhá část na rysovou úzkostlivost.
|
|
Annotation
CAST je screeningový nástroj určený k posouzení rizika poruch autistického spektra (zvláště Aspergerova syndromu) u dětí ve věkovém rozpětí 4 - 11 let, doplňkově až do zhruba 15 let. Dotazník tvoří celkem 37 dichotomických položek s možnostmi ano/ne, ve kterých rodiče posuzují chování svého dítěte. Je nutné zdůraznit, že dotazník je pouze výchozí metodou, která by v případě, že výsledek překročí doporučené hraniční skóre, měla vést k doporučení dalšího podrobnějšího vyšetření dítěte dětským psychiatrem.
|
Annotation
Test vychází z hexagonálního modelu osobnosti a pracovního prostředí Johna L. Hollanda (1959), který vymezuje šest typů zaměstnání (manuálně-technické, intelektuální, umělecké, sociální, podnikavé, administrativně-technické). Test lze využít jako diagnostický i didaktický prostředek pro poznání profesionálního zaměření dítěte. S využitím obrázkového materiálu může dítě spolu s psychologem velmi snadno a nenásilně odhalit svou profesionální orientaci.
|
|
Annotation
Dotazník stylů učení je určen pro žáky 3. - 9. ročníků ZŠ a studenty středoškolského stupně školní docházky. Poskytuje údaje o individuálních preferencích při učení - o optimálním prostředí, činnostech při výuce, sociálních a motivačních faktorech, které maximalizují výkon jedince. Dotazník slouží k diagnostice a zároveň nabízí i konkrétní doporučení pro intervence. Je proto vhodný zejména pro učitele, jimž přináší rady, jak zacházet s žáky různých učebních stylů.
|
Annotation
ŠAD-R, revize staršího dotazníku ŠAD (Müllner, Ruisel, Farkaš, 1983), zjišťuje úzkost a úzkostlivost u dětí od 10 do 15 let. Jde o sebeposuzovací škálu, kterou je možné administrovat jak skupinově, tak individuálně. První část dotazníku se zaměřuje na stavovou úzkost, druhá část na rysovou úzkostlivost.
|
|
Annotation
Baterie PARQ/Control je určena k diagnostice rodinných vztahů. Vychází z teorie rodičovského přijetí a odmítnutí, která je v dotaznících vyjádřena čtyřmi dimenzemi – vřelost/projevy lásky, hostilita/agrese, lhostejnost/zanedbávání a nediferencované odmítnutí. Tvoří ji dotazník pro rodiče, ve kterém posuzují své chování vůči dítěti, a dotazník pro děti od devíti let, které zde hodnotí chování svého otce či matky. Metoda je určena pro psychology, kteří si potřebují rychle utvořit představu o rodinných vztazích svých klientů.
|
|
Annotation
Dotazník sociální opory je českou modifikací amerického dotazníku CASSS (Child and Adolescent Social Support Scale) a je určen pro děti ve školním věku. Umožňuje získat informace o jednotlivých zdrojích sociální opory dítěte (rodiče, učitel, spolužáci, kamarád/ka, lidé ve škole), tedy konkrétně o tom, jak často se dítěti opory dostává a do jaké míry je pro něho důležitá. Dotazník je možné využít jak v individuální práci s klientem, tak jako screeningový nástroj pro vyšetření většího počtu žáků či hodnocení kvality preventivních a intervenčních programů.
|
|
Annotation
Dotazník stylů výchovy pro děti od 8 do 12 let vychází z modelu devíti polí profesora Jana Čápa. Umožňuje určit jeden z devíti možných výchovných stylů v rodině dítěte a to na základě posouzení dvou základních dimenzí: emočního vztahu a řízení. Dotazník v kombinaci s údaji dalších metod podstatně přispívá k získání obrazu o rodině dítěte, o rodinné komunikaci a výchově i o osobnosti dítěte. Je použitelný při řešení nejrůznějších výchovných i prospěchových problémů dětí ve věku od 8 do 12 let.
|